Türkiye Barolar Birliği Dergisi 163.Sayı

185 TBB Dergisi 2022 (163) Banu ULUSAN hâkimin takdirine bırakılmaktadır. Üstelik daha önce de değindiğimiz üzere139 halihazırda uygulanan ses ve görüntü nakli yoluyla duruşma yapılması sisteminde tanıkların beyanlarının, güvenliği daha farklı şekilde sağlanan ve her ortamda izlenebilen bir sistemle alındığı görülmektedir. Kanaatimizce medeni yargılama bakımından tanık beyanının alınması ve kayıt altına alınabilmesi için, öncelikle Alman doktrin ve içtihadında belirtildiği üzere, kişisel verilerin korunmasını sağlayacak bir şekilde teknik altyapının kurulması zorunludur. Nitekim E-Duruşma Yönetmeliği’nin geçici birinci maddesi de “Bu Yönetmelikte düzenlenen ve elektronik ortamda yapılması gerekmekle birlikte henüz UYAP’ta bulunmayan işlemlere ilişkin hükümler, gerekli yazılım çalışması tamamlandıktan sonra uygulanır” hükmünü düzenlemektedir. Yeterli ve güvenli teknik altyapının kurulmasının yanı sıra, hakim tanık beyanını kayıt altına alma kararı verirken, Anayasa m. 20’ye uygun davranmalı, özellikle işlenen kişisel verinin amacına uygun kullanılması ve tanığın bilgilendirilmesi bakımından, Yönetmelik m. 15 ile getirilen kayıt altına alma kararını gerekçelendirirken, yargılamanın bu kararı ne şekilde zorunlu kıldığını ve tanık beyanının maddede geçen iki hafta süre ile kayıt altında tutulmasının hangi amaca yönelik olduğunu da kanımızca detaylı bir biçimde ortaya koymalıdır.140 SONUÇ Türk hukukunda da e-duruşma, diğer hukuk sistemlerinde olduğu gibi düzenlenmesi ve uygulanması gerekli bir araçtır. Ancak hem dünyada hem de ülkemizde, en azından uygulama bakımından henüz yeni sayılabilecek bu yöntem düzenlenirken dikkate alınması gereken birçok hususun olduğu açıktır. Bu hususlardan biri, yargılamanın seyrinin ve medeni yargılama hukukuna hâkim ilkelerin göz ardı edilmemesidir. E-duruşma ile güvenilirliği hali hazırda diğer delil türlerine göre daha az olan tanık 139 Bkz. s. 25. 140 28.10.2017 tarihli Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmelik m. 4(c) imha ile anlaşılması gerekenin “kişisel verilerin silinmesi, yok edilmesi veya anonim hale getirilmesi” olarak belirlemişse de Ses ve Görüntü Nakledilmesi Yoluyla Duruşma İcrası Hakkında Yönetmelik m. 15/2 ile yalnızca “silinme” seçeneğinden söz edilmesinden hareketle, tanık beyanının anonim hale getirilemeyeceği kanaatindeyiz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1