19 TBB Dergisi 2022 (163) Seçkin KOÇER şartıyla görüntülemek için herhangi bir yasal altyapıya ihtiyaç bulunmamaktadır.67 Başka bir görüşe göre; şayet kameralı izleme sistemleri görünür vaziyetteyse, kameraların varlığı hukuka uygun olarak değerlendirilmeli, ancak sistemin kullanılma amacı ve kayıtların silinmesine yönelik yasal bir altyapı bulunmalıdır.68 Bu görüşlere katılmak mümkün değildir. Böylesine aşılabilir sınırlara sahip olan bir konunun kanuni düzenleme yoluyla ele alınması elzemdir. AİHM’in müdahalenin varlığını belirlemek için kullandığı ölçütlerden yola çıkılarak böylesi bir kabule varılması, en başta bu alandaki belirsizliği artıracak, uygulamayı büyük bir boşluğa terk edecektir. Yerleştirilecek kameraların görünür vaziyette olması gerektiği, yürütülen işlemin sistematik olup olmadığı veya kaydetme işleminin yapılıp yapılmayacağının belirlenmesi dahi başlı başına açık ve net bir yasal düzenlemenin varlığını gerekli kılmaktadır. Tüm bu açıklamalar ışığında; ülkemizde Mobese sistemine ilişkin bir yasal düzenlemeye ihtiyaç bulunmaktadır. Kanunilik şartının yerine getirilmesi, Mobese sistemlerinin kullanımına yönelik belirlilik kazandıracaktır. Hukuk devleti ilkesinin en önemli unsurlarından belirliliğin sağlanması için devletin, kişilerin hak ve özgürlüklerine müdahalesine yönelik şartları açıkça ortaya koyması gerekmektedir. Aksi düşünce, devleti hak ve özgürlüklere sınırsız bir şekilde müdahale edebilecek konuma yerleştirecek ve bu durumda hukuk devleti ilkesinden uzaklaşılmış olacaktır.69 Öte yandan; kişisel verilerin korunmasına yönelik mevzuat hükümleri, tek başına kameralı izleme sistemlerinin yasallığı sorununu giderecek nitelikte değildir. Nitekim bazı uluslararası raporlarda da kamusal alanlarda kameralı izlemeye ilişkin kanuni düzenlemenin yapılması, devletlere tavsiye edilmiş; bu yönde hazırlanacak düzenlemede ise kişisel verilerin korunmasına ilişkin temel düzenlemelerin dikkate alınması gerektiği belirtilmiştir.70 Hak ve özgürlüklere bariz bir şekilde müdahale içeren uygulamaların sınırlarının net bir şekilde ortaya konulmaması, kişiler üze67 Abanoz, s. 123. 68 Feridun Yenisey/Ayşe Nuhoğlu, Ceza Muhakemesi Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2018, as. 469. 69 Abanoz, s. 42. 70 Venedik Komisyonu’nun Kameralı İzlemenin Hangi Aşamaya Kadar İnsan Haklarıyla Uyumlu Olduğuna Yönelik Görüşü, 14 Şubat 2007, s. 4.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1