Türkiye Barolar Birliği Dergisi 163.Sayı

22 .aPXVaO $Oanda .aPHUaOÕ ø]OHPH 6LVWHPOHULnLn +XkXka 8\JXnOX÷X h]HULnH BLU 'H÷HUOHndLUPH meşruiyetine gölge düşürecektir.77 Örneğin; bir stadyumun girişinde kamu düzeni ve güvenliğini sağlamak amacıyla bulunan kameraların elde ettiği görüntüler üzerinde çalışılarak karşılaşmaya gelen kişiler açısından çeşitli profiller çıkarmak hukuka uygun olmayacaktır. Kameralı izleme sistemleri, kuruluş ve işleyiş amaçları dışında bir kişi ya da kişileri devamlı suretle takip etme ve izleme amacıyla kullanılmamalıdır. Yani; kamu düzeninin korunması amacıyla kurulan bir sistemin, bir kişinin toplum içerisindeki hareketlerinin tespiti amacıyla kullanılması amaçtaki meşruluğun yitirilmesine neden olacaktır. Nitekim AİHM de kişilerin sistematik bir şekilde izlenmesini AİHS’in 8. maddesine aykırı bir müdahale olarak kabul etmektedir.78 Yani, tersi bir yorumla kameralı izleme sistemleri ile elde edilen görüntüler, sistemli ve sürekli bir şekilde kaydedilmemekteyse; bu noktada artık AİHS’in 8. maddesine aykırılıktan bahsedilemeyecektir.79 AİHM’in ele aldığı bir başvuruda başvuran, olay tarihinde psikolojik sorunları nedeniyle elinde mutfak bıçağıyla şehrin işlek sokaklarında bir süre yürümüş ve ardından bileklerini kesmek suretiyle intihar girişiminde bulunmuştur. Başvuranın elinde bıçak varken çekilen görüntüsü, kameralı izleme sisteminde tespit edilmiş ve başvuran, polis yardımıyla psikolojik tedavi sürecine girmiştir. Olaydan yaklaşık iki ay sonra, başvuranın fotoğrafları ile birlikte bu olay, medyaya yansıtılmıştır. Birden fazla medya organında paylaşılan haberde; kameralı izleme sisteminin olayı önlemedeki başarısı, başvuranın yüzü değiştirilmeden ya da maskelenmeden verilmiştir. Başvuran, AİHM’e söz konusu kameraların polis tarafından izlenmesi ya da kaydedilmesinden dolayı değil; fotoğraflarının medya kuruluşlarına dağıtılmasından dolayı özel hayatın gizliliği hakkının ihlal edildiği iddiasıyla başvuruda bulunmuştur. Mahkeme, olaya ilişkin yasal düzenlemede söz konusu kamera kayıtlarının; suçların önlenmesi ve suç mağdurlarının yararı için kullanılabileceğinin ifade edilmesi, kamera görüntülerinin medyada yer almasının da sistemin, önleyicilik etkisinin artırılmasına katkıda bulunduğunu belirterek başvuranın fotoğraflarının medyaya ser77 Venedik Komisyonu’nun Kamu Görevlileri Tarafından Kamusal Alanlarda Kameralı İzleme ve İnsan Haklarının Korunması Hakkında Görüşü, 23 Mart 2007, s. 13. 78 Abanoz, s. 94. 79 Küçük, s. 58.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1