Türkiye Barolar Birliği Dergisi 163.Sayı

40 .LşLVHO 9HUL øKOaOOHULnLn 7Uk &H]a .anXnX .aSVaPÕnda 'H÷HUOHndLULOPHVL de, “Kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileri” olarak sıralanmaktadır. KVKK’da genel nitelikli kişisel veri kavramına ayrıca yer verilmemiş ise de özel nitelikli kişisel veriler dışındaki bütün veriler genel niteliklidir denilebilir. Genel verilerle ilgili işlemeler KVKK’nın 5. maddesi kapsamında genel koruma hükümlerine tabidir. Kişinin telefon görüşmeleri, araç plaka bilgileri, kimlik numarası gibi bilgileri genel nitelikli bilgilere örnek olarak sayılabilir. B. Kişisel Verilerin İşlenme Şartları Anayasamızın 20. maddesinin 3. fıkrası uyarınca kişisel verilerin sadece kanunda öngörülen hallerde ya da ilgili kişinin açık rızası alınması yoluyla işlenebileceği hüküm altına alınmıştır. Bu hüküm gereğince, kişisel verilerin korunması bir temel hak niteliği taşımakta olup bu hakkın sınırlandırılması da ancak ilgili kişinin rızası veya kanuni bir dayanağın mevcut olması halinde mümkün olacaktır.5 İster özel nitelikli ister basit nitelikli kişisel veri olsun, kişisel nitelikli olan tüm verilerin işlenebilmesi kural olarak veri sahibinin açık rızası halinde mümkün olabilmektedir. 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 5. ve 6 maddeleri de her iki veri türünün işlenmesinin ilgili kişinin açık rızasına bağlı tutmuştur. Açık rıza ibaresini; kişinin belirli bir konuda bilgilendirilmeye dayanarak kendi özgür iradesiyle açıklamış olduğu rıza olarak tanımlayabiliriz. 6 İlgili kişi tarafından verilmesi gereken açık rıza için Kanun’da herhangi bir şekil şartı öngörülmemiş olup yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda açık rızanın verilmesi mümkündür. Önemle belirtmek gerekir ki ilgili kişi tarafından verilecek olan açık rızanın, kişisel veri işleme işleminden önce, kişisel verilerin hangi amaçla, ne kadar süreyle işleneceğine ilişkin bilgilendirme yapılması neticesinde, ilgili kişinin hür iradesinin sakatlanmadığından emin olarak verilmesi gerekmektedir. 5 Mesut Serdar Çekin, Kişisel Verilerin Korunması Hukuku, Onikilevha Yayıncılık, İstanbul 2020, s. 82 6 Bkz. 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu m. 3, f.1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1