Türkiye Barolar Birliği Dergisi 163.Sayı

61 7BB 'HUJLVL 8÷XU $Wakan .2d$. kaydedilmiş olan kişisel verilerin kanunların belirlediği sürelerin geçmiş olmasına rağmen yok edilmemesi, bağımsız bir suç olarak tanımlanmıştır” denilmiştir.64 D.1. Korunan Hukuki Değer Çalışmamızın başlarında yapmış olduğumuz kişisel veri tanımı ve Anayasal düzenleme ve ilgili suçun TCK “Özel Hayata ve Hayatın Gizli Alanına Karşı Suçlar” başlı altında düzenlenmiş olduğu dikkate alındığında da anlaşılacağı üzere, korunan hukuki değerin kişinin özel hayatı olduğu belirtilebilir. Ayrıca, kişisel verilerin korunması hakkında yürürlüğe koyulan KVKK’nın varlığı ile TCK kapsamında korunan hukuki değerin kişisel verilerin korunması hakkını kapsadığını da belirtmek gerekmektedir.65 Öğretide, kamu idaresi tarafından kaydedilen kişisel verilerin TCK madde 138 kapsamında yok edilmemesi halinde idarenin de güvenirliğinin zedelenecek olmasından ötürü, işbu suçun korunan hukuki değerine kamu idaresinin güvenirliğinin ve işleyişinin de dahil olması gerektiğini savunan yazarlar da mevcuttur.66 D.2. Suçun Maddi Unsurları a) Fiil Türk Ceza Kanunu’nun 138 maddesinin 1. fıkrasında suç; kanunların belirlediği süreler geçmiş olmasına rağmen verileri sistem içinde yok etmekle görevli kişilerin bu görevlerini yerine getirmemeleri şeklinde tanımlanmıştır.67 Yok etmek; “ortadan kaldırmak, ifna etmek, izale etmek, varlığına son vermek” şeklinde tanımlanmıştır. Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmelik’in 9. maddesinde de yok etmek, “kişisel verilerin hiç kimse tarafından hiçbir şekilde erişilemez, geri getirilemez ve tekrar kullanılamaz hale getirilmesi” şeklinde 64 Ozan Selek, Kişisel Verilerin Korunması ve Verileri Yok Etmeme Suçu (TCK m. 138), Onikilevha, İstanbul 2021, s. 104,105. 65 B. Nur Parlak, s.89. 66 Ozan Selek, s.108. 67 Ozan Selek, s.116.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1