Türkiye Barolar Birliği Dergisi 163.Sayı

63 7BB 'HUJLVL 8÷XU $Wakan .2d$. c) Mağdur Verileri yok etmeme suçunun mağduru doktrinde tartışmalara yol açmış ve iki ayrı görüş olarak karşımıza çıkmıştır. İlk görüşe göre, suçla korunan hukuksal değer konusunda belirtildiği üzere bu suç tipiyle kamu idaresine duyulan güven korunduğu için suçun mağdurunun kamu olacağıdır. Bu durumda verileri yok edilmeyen ilgili kişi de suçtan zarar gören sıfatıyla yargılamaya katılabilecektir. İkinci görüşe göre de suçun mağduru kişisel verileri silinmeyen ilgili kişilerdir. d) Fail Adı geçen suç tipinde fail; verileri sistem içinde yok etmekle görevli olan kişidir. Faili sadece kamu görevlisi olarak tanımlamamak gerekmektedir. KVKK ve Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmelik uyarınca görüleceği üzere; kişisel verilerin korunmasında sorumluluk “veri sorumlusuna” verilmiştir. 6698 sayılı Kanunun 3. maddesinde veri sorumlusu, “kişisel verilerin işlenme amaçlarını ve vasıtalarını belirleyen, veri kayıt sisteminin kurulmasından ve yönetilmesinden sorumlu olan gerçek veya tüzel kişi” şeklinde tanımlanmıştır. Görüleceği üzere; veri sorumlusu için gerçek veya tüzel kişi ayrımı yapılmamış, aksine veri sorumlusunun gerçek veya tüzel kişi olabileceği belirtilmiştir. Buna göre, TCK madde 138 kapsamında zamanı geldiğinde veriyi silmesi gereken gerçek ve tüzel kişileri fail olarak belirtmekte sakınca görülmemektedir.74 D.3. Nitelikli Haller Kişisel verileri yok etmeme suçunun hüküm altına alınmış TCK 138. maddesinin 2. fıkrasında “Suçun konusunun Ceza Muhakemesi Kanunu Hükümlerine göre ortadan kaldırılması veya yok edilmesi gereken veri olması halinde verilecek ceza bir kat artırılır” Düzenleme yapılarak, ilgili suçun nitelikli hali hüküm altına alınmıştır.75 D.4. Suçun Manevi Unsurları İncelemesini yapmış olduğumuz, kişisel verileri kaydetme ve kişisel verileri verme, yayma veya ele geçirme suçlarında olduğu gibi, 74 M. Volkan Dülger, s.592. 75 M. Volkan Dülger, s. 597.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1