Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

93 TBB Dergisi 2023 (164) Hasan TUNÇ / Murat OSMA 5. SONUÇ Anayasaya dayanılarak çıkarılan kararnameler, düzenlenişleri itibariyle asli nitelikli idari işlemlerdir. Bu kapsamda, Türk Hukukunda çalışmanın konusunu oluşturan asli nitelikli kararnameler; Anayasa’nın 104 (17), 104 (9), 106 (11), 108 ve 118’inci maddelerinde düzenlenmiş olmakla birlikte, KKTC Hukukunda asli nitelikteki tek kararname Anayasa’nın 112’nci maddesinde düzenlenmiştir. Öncelikle kararnameler dayandığı kaynak yönünden incelendiğinde, her iki hukuk sisteminde de idarenin söz konusu kararname düzenleme yetkisini doğrudan Anayasadan aldığı görülmektedir. Aynı benzerliğin Kararname yetkisinin kullanım esaslarında da mevcuttur. Her iki hukuk sisteminde de idare kararname yetkisini, ayrı bir yetki kanununa ihtiyaç duymadan doğrudan kendi iradesi ile kullanabilmektedir. Ancak KKTC Hukukuna göre yürütmenin çıkarmış olduğu YGK’ları derhal gerekçesi ile birlikte Meclise sunmak zorunda olması CBK ile YGK’ların düzenleniş bakımından ayrıştığı noktadır. İlaveten, CBK ile YGK arasındaki en önemli farkın konu unsurunda olduğu görülmektedir. KKTC Hukukunda YGK’ların düzenlenişi yalnız ivedilik bulunması şartıyla ekonomik konularla sınırlanmıştır. Öte yandan CBK’lar konu unsuru açısından incelendiğinde, Anayasa Koyucunun idareye geniş bir alanda düzenleme yetkisi verdiği görülmektedir. Buna ek olarak, 1982 Anayasası yürütmeye bazı alanlarda ilk elden düzenleme yetkisi tanırken, KKTC Anayasası’nda yürütmenin böyle bir düzenleme alanı söz konusu değildir. Bahse konu kararnamelerin ayrıştığı bir diğer nokta ise, Normlar hiyerarşisindeki konumlarıdır. Hukuki nitelikleri açsından incelendiğinde, YGK’ların adından da anlaşılacağı üzere doğrudan kanunla eşdeğer bir idari düzenleme olduğu görülmektedir. Aynı durumun CBK’lar açısından da geçerli olduğunu söylemek pek mümkün değildir. CBK’ların normlar hiyerarşisindeki yerine dair farklı görüşler bulunmaktadır. Bazı görüşler, CBK’ların ayrım yapmaksızın kanunla eş değer olduğunu savunurken bazıları ise CBK’ların normlar hiyerarşisindeki yerini incelerken kendi içerisinde ayrıma tabi tutulmasının gerektiğini ve asli ve tali nitelikli kararnamelerin farklı statülere sahip olduklarını savunmaktadır. Diğer taraftan denetim unsuru açısından, her iki ülke hukukunda da denetimyetkisi AnayasaMahkemesi’ndedir. Bu noktada, YGK’ların

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1