Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

221 TBB Dergisi 2023 (164) Aras ÖZKAN gruplarına da dahil edilebiliyor olması gerekir ki bu ortaya konan bir “şeyin” eser olarak nitelendirilebilmesinin objektif şartıdır66. Bu ürün grupları ilim, edebiyat, musiki, güzel sanatlar ve sinema eserleridir. Hususiyet şartının ve ürünün muhtevasının kanunda yazan gruplardan olması şartı birlikte gerçekleşmelidir. Kısaca, hukukun koruduğu eser kavramından bahsedebilmek için, yaratılan şeyin sahibinin hususiyetini taşıması ve kanunun belirttiği mahsul gruplarına dahil olması gerekir. B. ESER KAVRAMININ UNSURLARI Eser kavramının unsurları her ne kadar kanun maddesinde yalnızca hususiyet ve numerus clasus olarak sayılan mahsul gruplarından olmak şeklinde belirtilmişse de Yargıtay kararlarında67 ve öğretide, kanunda belirtilen unsurlar farklı şekilde kategorize edilmiştir. Ayrıca Ernst Hirsch, her fikri ürünün Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korumaya değer olmadığını, bir ürünün eser olarak değerlendirilebilmesi için algılanabilir olması gerektiğini (objektif şart) ve sahibinin hususiyetini taşımasını (sübjektif şart)68 belirtmiştir. Bütün bu görüşler ışığında bir eserden söz edebilmemiz için, eserin taşıması gerektiği unsurlar; Yaratıcısının hususiyetini taşımak, Kanun’da belirlenen eser grupları içerisinde yer almak ve dışarıya karşı algılanabilir olmaktır. 1. Yaratıcısının Hususiyetini Taşımak Fikri mülkiyet hukuku özelinde hususiyet kavramı, ortaya konan bir ürünün hukuken korunan bir eser olabilmesi için en önemli tanımların başında gelir. Öğretide yer yer hususiyet kavramına karşılık olarak “orijinal” kavramının kullanıldığı da olmaktadır.69 Esasında bu durumun temel sebeplerinden biri de uluslararası hukukta hususiyet kavramı yerine orijinallik kavramının kullanılmasıdır70. Hususiyet 66 Yavuz/Alıcı/Merdivan, sf. 62. 67 Yargıtay HGK, 2003/260 Esas ve 2003/271 Karar sayılı kararı. 68 Ernst Hirsch, “Fikri ve Sinai Haklar”, Ar Basımevi, 1. Baskı, Ankara 1948, sf.300; Aktaran, Zorluel, “Mustafa: Yapay Zekâ ve Telif Hakkı”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, S.142, 2019, sf. 315. 69 Duygun Yarsuvat, “Türk Hukukunda Eser Sahibi ve Hakları”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, İstanbul, 1984, s.51. 70 Hasan Kadir Yılmaztekin, “Türk Fikri Haklar Hukuku Yapay Zekâ Tarafından

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1