Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

230 Yapay Zekâ Tarafından Üretilen Fikir ve Sanat Ürünlerinin Korunması rol almaktadır. Yapay zekânın, tüzel kişilik teorisine göre, bir kişiliğinin olması gerektiği fakat bunun tüzel kişi niteliğinde olması gerektiği savunulmaktadır110. Tüzel kişilerin de insanlar tarafından yönetildiği düşünüldüğünde, bu teori uyarınca yapay zekânın yalnızca niteliğinin hukuken belirlenmesi ve yönetsel işlerinin organlara bırakılması gerekmektedir. Sorumluluk anlamında ise derneklerde veya şirketlerde olduğu gibi sorumluluğun, tüzel kişiliğin türlerine göre, yönetsel organlarında yer alan gerçek kişilerin üzerinde olması gerekir. 4) Yapay Zekâya Elektronik Kişilik Modeli Yapay zekâ teknolojilerinin hukuki statüsüne ilişkin en son geliştirilen modellerden biri de yapay zekânın elektronik kişiliği modelidir. Bu model esasında, tüzel kişilerin hukuki statülerine benzer bir statünün, yapay zekâ teknolojileri için de yaratılması gerektiğini savunmaktadır.111 Gerçekten de özellikle yapay zekâ teknolojilerinin eşya ve köle olarak kabul edilmesi teorilerinin karşısında, bu teknolojiler için ek bir düzenleme yapılması daha uygun olacaktır. Avrupa Parlamentosu, 27 Ocak 2017 tarihinde yapay zekâ teknolojilerinin medeni hukuk kuralları çerçevesinde ve hukuken belirliliğinin ön plana çıkarılması adına tavsiye kararı niteliğinde “Avrupa Parlamentosu Hukuk İşleri Komisyonu Robotik Tavsiye Raporu” yayımlamıştır.112 Raporun giriş kısmında, yapay zekâlı varlıkların kullanım alanlarının artış miktarlarına113 ve robotik alanındaki patent başvurularının son on yılda üç katına çıktığından bahsedilmiştir. Bununla beraber, yapay zekâ teknolojilerinin uzun vadede akıllı ve otonom makineler olarak daha fazla tezahür edeceği, bağımsız olarak kendi kendini eğitebilme ve karar verebilme yeteneklerinin ön plana çıkacağı hususlarına dikkat çekilmiştir. Avrupa Parlamentosu yayımladığı raporda, belirsizliğin ortadan kaldırılması ve yapay zekâ teknolojilerinin gelişmesi, hukuken sorum110 AKKURT, sf. 45. 111 Özkan Şahin/Şahin sf. 119. 112 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2017-0005_EN.html (Erişim Tarihi: 30.10.2022). 113 2010 ile 2014 yılları arasında yıllık ortalama artış %17 iken sadece 2014 yılında %29 arttığından söz edilmiştir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1