Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

18 Çocuk Hakları Komitesine Bireysel Başvuru Usulü Üzerine Bir Değerlendirme lığı, başvuru yapabilmelerine ilişkin zorluklar, maddi yetersizlikler ve ebeveynlerin manipülasyonlarına ilişkin endişeler de kolektif başvuru usulünün savunulmasına gerekçe oluşturmuştur.80 E. ÜÇÜNCÜ İHTİYARİ PROTOKOL’ÜN YAPISI, İLKELER VE GENEL HÜKÜMLER Üçüncü İhtiyari Protokol’ün bazı hükümleri denetim mekanizması getiren insan hakları belgelerinde yer alan esaslara paralel olmakla birlikte, bazı hükümleri çocukların kendilerine özgü durumlarını dikkate almaktadır.81 Üçüncü İhtiyari Protokol, başlangıç kısmı ile dört bölümden oluşmaktadır. Başlangıç kısmında, çocukların hakların süjesi oldukları, onurlu ve gelişebilir yetenekleri olan bireyler oldukları teyit edilmiştir. Ayrıca çocukların özel ve bağımlı konumlarının hak ihlallerine yönelik yasal yolların takibi için engel olabileceği belirtilmiştir. Yasal yolların takibinde çocuğun yüksek yararı ilkesinin ve çocuğa duyarlı usullerin göz önünde bulundurulacağı esasları da başlangıç bölümünde düzenlenmiştir. Birinci bölümde genel hükümler yer almaktadır. Öncelikle, 1. maddede, Komitenin İhtiyari Protokol’de yer alan denetim araçlarına ilişkin yetkisi düzenlenmiştir. Ardından 2. Maddede, Komitenin görevlerini yerine getirmesindeki yol gösterici ilkeler belirtilmektedir ki bu ilkeler çocuğun yüksek yararı ile onun hak ve -yaşı ve olgunluğu ölçüsünde- görüşlerinin göz önüne alınmasıdır. Bu maddenin ele alınışının, ÇHS’de yer alan ve Sözleşme’ye hâkim olan ilkelerden çocuğun yüksek yararı ilkesi ve çocuğun dinlenilme hakkının bir yansıması olduğu söylenebilir.82 3. maddede Komitenin Protokol’e ilişkin usul kurallarını kendisinin yapacağı; bunu yaparken çocuğa duyarlı yöntemleri ve çocuğun, onun adına hareket edenler tarafından, baskı 80 Langford/Clark, The New Kid, s. 398 81 De Beco, s. 373. 82 Aisling Parkes, Children and International Human Rights Law, London-2013, s. 241; Rhona Smith, “The Third Protocol to the UN Convention on the Rights of the Child? -Clallenges Arising Transforming The Rhetoric into Reality”, in: Freeman M. (Ed.), The Future of Children’s Rights, Brill-2014, s. 193.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1