Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

19 TBB Dergisi 2023 (164) Tijen DÜNDAR SEZER altında bırakılmamasını esas alacağı düzenlenmektedir. 83 Komitenin, çocuğun yüksek yararına görmediği başvuruları reddedebileceği (md. 3) ve taraf devletlerin Komiteye yapılan başvurulardan dolayı insan hakları ihlallerine karşı koruma tedbirleri alması (m. 4) hususu da birinci bölümde düzenlenmiştir. 2. bölümde başvuru usulleri olarak bireysel başvuru usulü ve devlet başvurusu (m. 5-12), 3. bölümde soruşturma usulü (m. 13-14), 4. bölümde ise son hükümler (m. 14-24) yer almaktadır. Son hükümlerde uluslararası yardım ve iş birliği, Protokol’ün taraf devletlerce tanıtımı ile imza, onay ve katılıma ilişkin düzenlemeler bulunmaktadır. III. ÜÇÜNCÜ İHTİYARİ PROTOKOL VE BİREYSEL BAŞVURU USULÜ A. GENEL OLARAK BİREYSEL BAŞVURU USULÜ VE ÖNEMİ ÇHK’ye bireysel başvuru yapılması konusu ÇHS yapılırken de tartışma konusu edilmiş ancak ÇHS’de özellikle sosyal hakların yer alması ve devlete getirilen geniş yükümlülükler, bu usulün benimsenmemesi sonucunu doğurmuştu.84 Yeni bir protokol ile bireysel başvuru yolu kabul edilmesine karşı olanların argümanları, bu usulün Komitenin iş yükünü arttıracağı, diğer sözleşmeler kapsamında zaten bireysel başvuruların yapılabileceği ve yine sosyal hakların dava edilebilirlik özelliklerinin bulunmamasıdır.85 Buna karşılık ÇHS’de yer alan hükümlerin büyük kısmının diğer sözleşmelerde yer almadığı, başvuru yolu olmadan hakların etkili bir şekilde gerçekleşmesinin mümkün olmaması ve çocuk haklarına ilişkin meselelerin çocuk hakları uzmanları tarafından/ çocuğa duyarlı yaklaşımla çözülmesi gereği karşı argüman olarak ileri sürülmüştür.86 Her ne kadar sosyal hakların dava edilemez nitelikte olması bireysel başvuru aleyhine ile83 Woldemichael, s.106. 84 De Beco, s. 368. 85 De Beco, s. 369; Ayrıca bkz. Geraldine Van Bueren, “Acknowledging Children as International Citizens: A Chind Sensitive Communication Mechanism for the Convention on the Rights of the Child” in: Antonella Invernizzi-Jane Williams (Ed.), The Human Rights of Children, From Visions to Implementation, Farnham-2011, s. 123, 124. 86 Van Bueren, s. 125; De Beco, s. 369.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1