Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

26 Çocuk Hakları Komitesine Bireysel Başvuru Usulü Üzerine Bir Değerlendirme Mağdur çocuk yerine, yasal temsilci veya onun adına hareket eden bir kişi başvuru yapabilir.113 Çocuğun temsilcisinin ya da onun adına hareket eden kişinin başvuru yapması durumunda çocuğun onayı alınmış olabilir. Ya da çocuğun onayının alınamamış olduğu bazı durumlar olabilir. Örneğin, çocuğun yaşının çok küçük olması ya da kaçırılmış olması gibi. İkinci durumda yani onay alınmadan başvuru yapıldığında, söz konusu durumun gerekçelendirilmesi gerekir. Bununla birlikte her iki durumda da başvurucu kötü niyetle ya da kendi çıkarı için başvuru yapıyor olabilir. Kötüye kullanmaların engellenmesi için Üçüncü İhtiyari Protokol ve Usul Kuralları hükümler içermektedir. Üçüncü İhtiyari Protokol’ün 3/2 maddesi Komitenin, usul kurallarına çocuk adına hareket edenlerin çocuğu istismar etmesini engelleyici hükümler koymasını öngörmektedir. Ayrıca, söz konusu hüküm, Komitenin çocuğun yüksek yararına olmadığına kanaat getirdiği herhangi bir başvuruyu incelemeyi reddedebileceğini düzenlemektedir. Protokol’ün 3/2 maddesi paralelinde kötüye kullanmaları engellemek için Usul Kuralları’nda ayrıntılı düzenlemeler getirilmiştir. Usul Kuralları m. 1/2 uyarınca “Komite çocukların kendi adına hareket edenler tarafından baskı altında tutulmamaları ve kandırılmamaları için bütün gerekli önlemleri alır”. Ayrıca, “Çalışma Metotları” (Working Methods) D/15 uyarınca, “başvuru temsilci tarafından yapıldığında çalışma grubu, çocuğun uygun olmayan bir baskı altında olup olmadığını değerlendirir”. Bu değerlendirme kuşkusuz protokole hâkim olan iki ana ilke olan çocuğun yüksek yararı ile çocuğun hak ve görüşlerinin göz önüne alınması ilkeleri çerçevesinde yapılacaktır.114 Usul Kuralları m. 13/2 uyarınca, başvuru çocuğun onayı ile yapılmasına rağmen Komite baskı ve kandırılma konusunda endişe duyarsa, Genel Sekreterlikten ek bilgi edinmesini talep eder. Ek bilgi, başvurucudan, çocuktan veya 3. kişilerden alınabilir.115 Ek bilgi, kötüye kullanma ve kandırma olup olmadığı ve başvurunun çocuğun yüksek yararına olup olmadığı hususunda alınır. 113 Jaap E. Doek, “Individual Communications Submitted under the Protocol to the CRC on a Communications Procedure and Admissibility”, Leiden Law School, V. 2, pp. 1-50 (Individual Communications), s. 16 114 Üçüncü İhtiyari Protokol m. 2; Çocuğun yüksek yararı ilkesi ile çocuğun dinlenilme hakkı birbirlerini tamamlayan iki ilkedir. Bkz. Genel Yorum 12 (2009), p. 74. 115 Usul Kuralları m. 13/2.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1