Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

32 Çocuk Hakları Komitesine Bireysel Başvuru Usulü Üzerine Bir Değerlendirme olmayan hak ihlallerine karşılık gelmektedir.139 Komitenin geçici tedbir kararı alması için risk veya tehdidin somut ve yakın olması; ayrıca riskin kanıtlanması şartı aranmaktadır.140 Çocuk hakları ihlalleri, çocukların gelişimi için genellikle ciddi ve uzun süreli etkiler bırakır. Bu yüzden geçici tedbirler sadece yaşam hakkı ve kişisel bütünlük hakkı ihlalleri ile sınırlı olarak verilmez, Sözleşme ve ihtiyari protokollerde yer alan tüm haklara uzanacak şekilde verilebilir.141 Belirtmemiz gerekir ki Komitenin geçici tedbir kararı verilebilecek durumları geniş yorumlaması son derece olumludur. Komite, çocuğun yüksek yararı söz konusu olduğunda geçici tedbir kararı alınmasına kendiliğinden karar verebilir.142 Geçici tedbir kararı Komitenin karar verme sürecinde -kendisine ulaşan bilgiler ışığında- her an verilebilmekle birlikte, genellikle başvurunun ilk aşamasında verilmektedir.143 Komite, Protokol’ün 6. maddesinin taraf devlete, geçici tedbire uygun davranmak konusunda uluslararası hukuki sorumluluk yüklediği kanaatindedir.144 Danimarka’ya karşı yapılan bir başvuruda, başvurucu, kızı için başvuru yapmıştır. Başvurucu ve kızı hakkında sınır dışı edilme kararı verilmiş olup, başvurucu kızının Somali’de kadın sünnetine maruz kalma riski altında olduğunu ileri sürmüş ve sınır dışı edilmemeleri için geçici tedbir kararı talep etmiştir. Komite geçici tedbir kararı vermiş; akabinde Danimarka sınır dışı etme kararını ertelemiştir.145 E. KABUL EDİLEBİLİRLİK KOŞULLARI Komiteye yapılan başvuruların kabul edilebilir bulunması için, Protokol’ün 7. maddesinde yer alan tüm kabul edilebilirlik koşullarının karşılanması gereklidir. Komitenin esasa ilişkin inceleme yapması 139 İhtiyari Protokolde Yer Alan Başvuru Prosedüründe Yer Alan Geçici Tedbirlere İlişkin İlkeler, p.2 140 p. 3; Carletti 127. 141 p. 4 142 p. 7. 143 p. 8. 144 p. 9. Komite kararlarının bağlayıcılık taşımaması ve Protokol’ün 6. maddesinin ihtiyari tedbir kararının gereklerinin yerine getirilmesi konusunda net ifade içermemesi, doktrinde bu kararların devletlerce uygulanmasına ilişkin endişe doğurmuştur. Woldemichael, s. 195. 145 Case R.H.M. (author) and Y.A.M. (victim) v. Denmark (Case No. 83/2019).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1