Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

45 TBB Dergisi 2023 (164) Tijen DÜNDAR SEZER de getirmektedir.202 Bireysel başvuru takip süreci dışında, rapor usulü gibi diğer denetim araçları da devletlerin Görüşlerin gereğini yerine getirmesine etki etmektedir. J. BİREYSEL BAŞVURU VE ÇOCUĞA DUYARLI YÖNTEMLER ÇHS sisteminde bireysel başvuru usulünde mağdurun çocuk olması, diğer sözleşme denetim mekanizmalarındaki bireysel başvuru usullerinin işleyişinden farklı yöntemlerin kullanılmasını gerekli kılmaktadır. Çocukların özel ve bağımlı konumları, iç başvuru yollarında olduğu gibi, bireysel başvuru yolunda da fiili zorlukları beraberinde getirecektir. Bu bağlamda henüz Üçüncü İhtiyari Protokol’ün başlangıç bölümünde çocuklara duyarlı yöntemlere duyulan ihtiyaç vurgulanmıştır.203 Çalışmamızın bu bölümünde, ÇHS çerçevesinde bireysel başvuru usulünün çocuklar özelinde getirdiği yaklaşım ve yöntemler Üçüncü İhtiyari Protokol, Usul Kuralları ve Çalışma Metotları ışığında ele alınmaktadır. Öncelikle Komite her daim çocuğun yüksek yararı ilkesi ile çocukların haklarını ve görüşlerini -yaş ve olgunluklarına önem vererek- göz önünde bulunduracaktır.204 Ayrıca Komite söz konusu ilkeleri, usul kurallarını koyarken çocuğa duyarlı yöntemleri güvence altına almak için dikkate alacaktır. 205 Gerek Protokol’de gerekse Usul Kuralları’nda özellikle çocuk başvurucuları gözeten ve ayrıca temsilci tarafından yapılan başvurularda kötüye kullanmaları engellemeyi amaçlayan -yukarıda bazılarına yer verilen- hükümler bulunmaktadır. Usul Kuralları 13. maddede, çocukların başvurucu olmalarının sağlanması için, iç hukukta fiil ehliyetine sahip olup olmadıklarına bakılmayacağı düzenlenmiştir. Yine 13. maddede, başvurucunun temsilci veya çocuk adına hareket eden kişi olması durumda, baskı veya yönlendirme ile yapılabilecek başvurular konusunda çeşitli tedbirler öngörülmektedir. Özellikle, çocuk adına hareket edenler tarafından istismarın önlenmesine ilişkin yaklaşım, 202 Van Alebeek/Nollkaemper, s. 383; Ulfstein, s. 75. 203 Skelton, s. 67. 204 Üçüncü İhtiyari Protokol m. 2. 205 Üçüncü İhtiyari Protokol m. 3; Woldemichael, s. 106.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1