Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

75 TBB Dergisi 2023 (164) Hasan TUNÇ / Murat OSMA konunun Cumhuriyet Meclisinde görüşülerek gerekli yasal düzenlemeler yapılmadan doğrudan YGK ile bir düzenlemeye gidilmesinin ivedilik kriterini karşılamayacağını belirtmiştir.60 Burada mahkemenin YGK yetkisini istisnai bir yetki olarak gördüğü ve ivedilik koşulunu karşılamayan YGK’ların kaynağı konumundaki Anayasa’nın 112’inci maddesine aykırı olacağı görüşündedir. Ayrıca, mahkeme ivedilik unsuru ile yasama ile yürütme arasındaki hem illiyet hem de bir bakıma hiyerarşik yapıyı koruma eğiliminde olduğunu da söyleyebiliriz. Zira yürütmenin ivedilik arz etmeyen bir ekonomik konuyu Cumhuriyet Meclisinin gündemine getirerek konuyu tartışmaya açmak yerine kolay yoldan YGK ile düzenlemesi yasama yetkisinin devri sonucunu doğuracaktır. Her ne kadar kamu yararı gözetilmesi esas olsa da kamu yararının sağlanmasına ilişkin ilk elden düzenlemelerin Mecliste yapılması esastır. “Kamu iyiliği, çarenin birkaç ay gecikmesini, Anayasa’nın ihlal edilmesinden daha baskın kılmaktadır. Çare, hukukun içinde aranmalı, Anayasa’ya aykırı düzenlemelerden mutlak suretle kaçınılmalıdır; kamu yararı gereği bu zorunludur”.61 KKTC Hukukunda YGK’ları konu bakımından sınırlayan bir diğer yasal düzenleme ise Anayasası’nın 112 (3)’üncü maddesinde yer alan “yeni mali yükümlülükler getirilemez, kişisel ve siyasal hak ve özgürlükler kısıtlanamaz” hükmüdür. Buna göre, YGK’lar ile Anayasa’nın Temel Haklar, Özgürlükler ve Ödevler başlıklı ikinci kısmında yer alan kişisel ve siyasal hak ve özgürlükler kısıtlanamaz. 4.1.3. Usul ve Şekil Unsuru KKTC Hukukunda, YGK’ların görüşülmesi ve yürürlüğe girmesinde iki aşamalı bir süreç öngörülmüştür. İlk aşamada, Bakanlar Kurulunca hazırlanan YGK’lar, Anayasa’nın 161’inci maddesinde düzenlenen “… yasa, tüzük, yönetmelik ve diğer düzenleyici hukuki belgeler... Resmî Gazete’de yayımlanmadıkça yürürlüğe girmez” hükmü ile uyumlu 60 Uzun süreden beri kendisini gösteren, geliyorum diye haykıran krizi, krize çözüm öngören yasal düzenlemeleri yapabilmek için Cumhuriyet Meclisine taşımayıp, Cumhuriyet Meclisinin gündeminde tutmayıp, aylar sonra “ivedilik var” diyerek yasa gücünde kararname ile geçici bir süre rafa kaldırmak Anayasa’nın 112’nci maddesi altında geçerli kabul edilemez, konu madde altında aranan ivedilik koşulu karşılanmış olamaz. Bknz. Birleştirilmiş AYM, 20 ve 21/2012D. 2/2012. 61 KKTC AYM 20-21/2012 D.2/2012.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1