Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

79 TBB Dergisi 2023 (164) Hasan TUNÇ / Murat OSMA Anılan hususa farklı bir yaklaşım getiren Tunç’a göre ise, CBK’ların normlar hiyerarşisindeki yerinin tespitinde, CBK’ların tümüyle aynı kapsamda değerlendirilmesinden ziyade, hukuki niteliklerine göre ayrı ayrı ele alınması gerekmektedir. Bu kapsamda, Tunç CBK’ları iki kategoriye ayırmış ve Cumhurbaşkanına ilk elden düzenleme yetkisi tanınan alanlardaki CBK’lar ile Kamu tüzel kişiliklerinin kurulmasında olduğu gibi hem kanunla hem de CBK ile düzenlenebilecek alanlardaki CBK’ları kanun benzeri düzenleyici işlem olarak nitelendirmiştir. Tümüyle kanunla aynı güce sahip olmamalarının temel sebebini ise, kanunların kurucu ve feshedici özelliğe sahip olmalarına karşın CBK’ların yalnız kurucu özelliğinin olduğunu belirtmiştir.70 Diğer taraftan, ilk elden düzenlenmesi ön görülmeyen tali nitelikteki CBK’ları ise, kanun altı normlar olarak tanımlamıştır.71 Bu bağlamda, CBK’ların mevcut düzenleme alanları dikkate alındığında, asli nitelikli ve kurucu özelliğe sahip olanlar ile bireysel işlem niteliğindeki CBK’ların tek bir kategoride değerlendirilmesinin doğru olmadığını ve normlar hiyerarşisindeki konumlarının belirlenmesinde bahse konu ayrımın dikkate alınmasının daha doğru bir yaklaşım olacağını değerlendirmekteyiz. 4.2.1. CBK’ların Unsurları Bakımından İncelenmesi 4.2.1.1. Yetki Unsuru CBK, Cumhurbaşkanına tanınmış bir yetki olmakla birlikte söz konusu yetkinin kaynağı doğrudan Anayasadır. Bu özelliği ile KKTC Hukukundaki YGK’lar ile benzerlik gösteren CBK yetkisi, Secendum Legem özelliği ile yürütmenin “Münhasır Yetki” alanı içerisindedir.72 70 CBK’lardan; Bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri, yetkileri ve teşkilat yapısı ile merkez ve taşra teşkilatlarının kurulması (Madde 106), Devlet Denetleme Kurulu’nun İşleyişi, üyelerinin görev süresi ve diğer özlük işleri (m. 108), Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği’nin teşkilatı ve görevler (m. 118), Üst kademe kamu görevlilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esaslar (m. 104) konularında çıkarılan kararnameler, kanun benzeri bir hukuki niteliğe sahiptir. Bknz. Hasan Tunç, s. 259. 71 Hasan Tunç, s. 253. 72 TDK kelime anlamı olarak Münhasır; bir kimse ya da bir şey için ayrılmış, mahsus anlamı taşımaktadır; Berat Duman, s. 549.; Anayasa Hukukunda ise, “Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerine İlişkin Mahfuz Yetki deyiminden anlatılmak istenenin, bir alanın müstakilen ve münhasıran, Cumhurbaşkanı tarafından doğrudan kaynağını Anayasa’dan alan bir meşruiyet ile herhangi bir organdan yetki, onay icazet almadan sadece Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile düzenlenmesidir” olarak tanımlamıştır. Hasan Tunç, s. 253.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1