Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

83 TBB Dergisi 2023 (164) Hasan TUNÇ / Murat OSMA alanda Cumhurbaşkanı tarafından yapılacak düzenleme ancak hakkı genişleten veya güçlendiren nitelikte olabilecektir.82 Söz konusu sınır hem KKTC Hukuku hem de uluslararası hukuk ile uyumlu olmakla birlikte, bu kuralın istisnası Olağanüstü Dönem Kararnameleridir. Anayasa’nın Olağanüstü Hal Yönetimini düzenleyen 119’uncu maddesinde “104’üncü maddenin on yedinci fıkrasının ikinci cümlesinde belirtilen sınırlamalara tabi olmaksızın Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi çıkarabilir” hükmü yer almaktadır. CBK’ların düzenleniş alanlarına ilişkin bir diğer sınırlama ise, 17’nci fıkranın üçüncü cümlesinde yer alan Anayasa’da “münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konularda” CBK ile düzenleme yapılamayacağı hükmüdür. Literatürde, hangi konuların kanunla düzenlenmesi gerektiği konusunda tam bir fikir birliği olmamakla birlikte, Gözler ve Gürsel’e göre, Türk Hukukunda münhasıran kanunla düzenlenmesi gereken bir alan yoktur.83 Aynı doğrultuda, 1982 Anayasası’nda da buna ilişkin özel bir hüküm olmamakla birlikte, Anayasa Mahkemesi “yerleşik içtihadında anayasa koyucunun kanunla düzenlenmesini öngördüğü konuların bu kapsamda görülmesi gerektiği kabul edilmektedir.”84 Bahse konu ifadeden yola çıkarak, 1982 Anayasası incelendiğinde, kanunla düzenleneceği hükme bağlanan birçok madde olduğu görülmektedir. Bu noktada Gözler ve Kaplan, anılan maddelerde “kanunla düzenlenir” ifadesi yer aldığını ve “ancak” veya “yalnız kanunla düzenlenir” yazmaması nedeniyle burada münhasır alandan bahsetmenin doğru bir yaklaşım olmayacağına işaret etmiştir. Diğer bir sınırlama ise 17’nci fıkranın son cümlesinde geçen kanunda açıkça düzenlenen alanlarda CBK ile düzenleme yapılamayacağıdır. Bu noktada yasa koyucu, hâlihazırda yürürlükte olan Anayasa ve kanunlarda düzenlenmiş bir alanda CBK ile ayrı bir düzenlemeye gidilemeyeceğine işaret ederek, aslında CBK’nın normlar hiyerarşisindeki yerine atıfta bulunduğunu değerlendirmekteyiz. Bu bağlamda, 104(17)’nci maddede, CBK ile kanun arasında çatışma yaşanması halinde, CBK’ların mülga olacağı yani hükümsüz kalacağı hükmü amirken, kanunların altında olan bir CBK ile üst hukuk normunun emredici hükümlerinin değiştirilmesi mümkün olmamalıdır. 82 Hasan Tunç, s. 256. 83 Kemal Gözler/Gürsel Kaplan, (2019). s. 390. 84 T.C. AYM, E.2018/124, K.2020/56, 15/10/2020

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1