Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

84 Kanuni İdare İlkesi Kapsamında Türk ve KKTC Hukukunda Olağan Dönem Kararnameleri ... 4.2.1.3. Usul Unsuru Anayasa’nın 104(19)’uncu maddesi kapsamında CBK’lar usul bakımından Cumhurbaşkanı tarafından imzalanmasını müteakip Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmektedir. Olağan Dönem Kararnamelerinin Denetimi Hukuk devleti ilkesinin en önemli gereklerinden biri olan güçler ayrılığı ilkesi, devlet yönetiminde denge ve denetim sisteminin beraberinde işlemesinin sağlayan önemli bir yapıdır. Söz konusu sistemde, idarenin faaliyetleri iki aşamalı olarak denetlenmektedir. İlk denetim mekanizması, Meclis tarafından yapılan siyasi denetim, ikincisi ise bağımsız mahkemelerce yürütülen yargısal denetimdir. 4.3. YGK’ların Siyasal Denetimi KKTC Hukukunda YGK’ların siyasal denetimi iki aşamada gerçekleşmektedir. İlk aşamada, Bakanlar Kurulu YGK’yı yürürlüğe girdiği aynı gün gerekçeli olarak Meclise sunmaktadır. İkinci aşamada ise Meclise sunulan YGK, KKTC Meclis iç tüzüğünün yasaların görüşülmesine ilişkin öngördüğü kurallara uygun olarak, komite ve genel kurulda görüşülerek 90 gün içerisinde karara bağlanmaktadır. Söz konusu Anayasal düzenlemeler dikkate alındığında, KKTC Hukukunda Bakanlar Kurulun sahip olduğu asli nitelikli kararname yetkisinin Meclis denetimine tabi olduğu görülmektedir. KKTC hukukunda YGK’ların Meclis tarafından görüşülmesine ilişkin olarak, konuya ivedilik kazandırmak maksadıyla, görüşmelere süre sınırlaması getirilmiştir. Bu kapsamda, YGK’ların görüşülme süreci incelendiğinde; Meclis iç tüzüğünün 38 (2)’nci maddesi uyarınca komiteler, ivedilik kapsamındaki YGK’ları, 80 gün içerisinde görüşerek genel kurula göndermek zorundadır. Tüzüğün 43 (B) (2)’nci maddesi uyarınca ise 80 gün içerisinde komitede görüşülüp karara bağlanamayan YGK’lar, 90 günlük süre sınırlaması nedeniyle 10 gün içerisinde görüşülüp karara bağlanmak üzere genel kurula havale edilir. Komitelerde görüşülen YGK’lar, İç tüzüğün 29 (1)’inci maddesi uyarınca aynen veya değiştirilerek kabul edilebilir veya reddedilebilir. Meclise sunulan YGK’ların görüşülme sürecindeki hukuki niteliğine ilişkin olarak ise Anayasa Mahkemesi bir kararında, YGK’ların Genel

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1