Türkiye Barolar Birliği Dergisi 164. Sayı

85 TBB Dergisi 2023 (164) Hasan TUNÇ / Murat OSMA Kurulda görüşülüp kaldırılıncaya veya değiştirilinceye kadar yürürlükte kalmaya devam edeceğine işaret etmiştir.85 Diğer taraftan, KKTC Hukukunda, YGK’lar yürürlüğe girdikten sonra onama işleminin hiç yapılmaması halinde söz konusu idari işlemin geçersiz kalacağı veya yürürlüğünün durdurulacağına dair herhangi bir açık hüküm de bulunmamaktadır. Konuya ilişkin olarak, Anaysa Mahkemesi bir kararında, “Anayasa’nın bu kuralından İçtüzük hükümlerine Yasama Meclislerince uyulmamış veya bu hükümlerin yanlış, eksik uygulanmış olmasının olayla ilgili kanunu kesin olarak Anayasa’ya aykırı duruma getireceği anlamı çıkarılamaz” olduğuna işaret etmiştir.86 4.4. Olağan Dönem CBK’ların Siyasal Denetimi CBK’ların yürürlüğe girişleri YGK’lar ile aynı olmakla birlikte, temel fark Cumhurbaşkanının CBK’lar için ayrıca bir Meclis onayına ihtiyaç duymamasıdır. Bu bağlamda, Türk Hukukunda CBK’ların siyasi denetimi yeni sistemle birlikte değişmiştir. Akçay’a göre, TBMM, idarenin işlem ve eylemleri üzerine, ki buna CBK’lar da dahildir, yerindelik denetimi yapabilmektedir.87 Bu denetimin kaynağı ise doğrudan yasama organın en önemli enstrümanı olan yasama yetkisidir. Cumhurbaşkanı, münhasıran yetkili olduğu alanlarda ilk elden düzenleme yetkisine sahip olsa da Anayasa koyucunun anılan münhasır alanlarda kanunla düzenleme yapılamayacağına dair bir sınırlamaya gitmediği görülmektedir. Bunun temel sebebi ise, yasamanın aslîliği ve genelliği ilkeleridir. Yasamanın genelliği ilkesi kapsamında, Meclis Anayasa’ya aykırı olmamak kaydı ile her alanda yasal düzenleme yapma yetkisine sahip olmakla birlikte söz konusu “ilke Anayasa değişikliğinden sonra da geçerliliğini sürdürmektedir”.88 Bu esaslar dahilinde, Meclisin idarenin münhasırdan düzenlenebileceği öngörülen alanlar da dahil olmak üzere, CBK ile yaptığı düzenlemeleri, yerinde bulmaması halinde, o alanda yasal düzenlemeye giderek CBK’yı hükümsüz kılabilme yetkisi bulunmaktadır. 85 KKTC AYM, 6/81, D. 14/81. 86 KKTC AYM, 6/81, D. 14/81. 87 Erkan Akçay, “Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Siyasi Denetim: İdarenin TBMM Tarafından Denetlenmesi”, Ombudsman Akademik, Y. 2017, C. 3, S. 5, s.53. 88 T.C: AYM, E.2019/105, K.2020/30, 12.06.2020, Karşı Oy kısmı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1