233 7BB 'HUJLVL .25.0$= $<7$d .258./82ö/8 olarak görülmektedir.1 Bu kurumların başında da yargı kurumları gelmektedir. Yargı kurumları birbirine bağlı fakat bağımsız kurumlardır.2 Özellikle yüksek yargı kurumlarının faaliyetleri ile işleyiş yapısı birçok kamu kurumunu etkileyen ya da etkisi altına alan özelliktedir.3 Kesin karar mekanizması olduğundan dolayı yüksek yargı kurumlarının sorumluluk ilkesi, düzeni, işleyişi ve en önemlisi verdiği kararlar oldukça önem arz etmektedir. Yüksek yargı kurumlarında görev yapan yargıç ya da hâkimlerin görev ve sorumlulukları bu nedenle oldukça önem arz eder.4 Yüksek yargının verdiği kararlar bağlayıcıdır.5 Birçok karar ise kesin karar niteliğinde olup kişi, topluluk, kurum ve devlet mekanizmasını etkileyerek farklılık yaratır. 6 Danıştay bu anlamda yapısı ve işleyişi açısından değerlendirildiğinde kamu adına önemli bir yargı kuruluşu olarak işlevsellik kazanmıştır.7 Yüksek yargı kurumu olması nedeniyle de verdiği kararlar kamu ile kurum ya da bireyleri bağlayıcı niteliktedir.8 9 1 Elçin Akpınar, “Kamu Yönetiminde Denetim Olgusu ve Türkiye’de Kamu Yönetiminin Denetlenmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Bölümü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, 2006, ss.1-149. 2 İnanç İşten, “Yargı Bağımsızlığı ve Tarafsızlığı”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 2014, ss.285-313. 3 Demet Akdeniz, “Türkiye’de Hukuki ve İdari Açıdan Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Bağımsızlığına İlişkin Değerlendirme”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 57. Sayı/Temmuz, 2018, ss.1-19. 4 Eylem Baş, “Hâkimlerin ve Savcıların Disiplin Yönünden Soruşturulmaları ve İşledikleri Suçlar Nedeniyle Yargılanmaları”, Ankara Barosu Dergisi, 2016/3, ss.267359. 5 Necip Bilge, “Hukuk Başlangıcı: Hukukun Temel Kavram ve Kurumları”, Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları, 2000, ss.1-326. 6 İtiraz edilen merciler dosyanın kendisine gelişinden itibaren yedi gün içinde karar vermek zorundadır. İtiraz üzerine verilen kararlar kesindir (İYUK m.27/7). 7 Fatih Özkul, “Anayasalarımızda Yargının Bağımsızlığı ve Tarafsızlığı”, Ankara Barosu Dergisi, 2006/3, ss. 201-263. 8 Ayhan Tekinsoy, “Danıştay’ın Temyiz İncelemesi Üzerine Verdiği Kararların Uygulanması”, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 2, Yıl 2014, ss.132. 9 Tekinsoy, İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28. maddesinin 1. fıkrası hükmüne göre, “Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur”. Maddenin 2. fıkrasında (Değişik: 2/7/2012- 6352/58 m.).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1