257 7BB 'HUJLVL 0XKaPPHW g=(.(6 (IH ',5(1ø6$ maktadır. Müteahhitliğe ilişkin kapsamlı kanunî düzenlemeler yapılması, sektörün eğitim, deneyim, sermaye açısından lisans ve kurallara bağlanması, denetime alınması zorunludur. Gerçekten binayı teknik ve hukukî yönden tüm hususları yerine getirerek projelendiren, yapan, kontrol edenleri korumak da hukukun ve hukuk devletinin görevidir. Bu çerçevede, mühendis doğru bir proje çizmiş, müteahhit sağlam şekilde yapmış, ancak bina sahipleri daha sonra kolonları kestiğinden, kaçak yapılaşmaya gittiğinden bina yıkılmışsa, bir ön yargıyla mühendis ve müteahhidin ya da denetim yapanların sorumlu tutulması, hukuken doğru ve adil değildir. Bu tespitlerde hep bunların da dikkate alınmasında yarar vardır. Mühendis veya müteahhidin, her şeyi mevzuata, imara uygun yapması, ancak mevzuat ve imar durumundaki eksikliklerin deprem karşısında yetersizliği karşısında da asıl sorumlu Devlettir. Amaç ön yargılarla yargılama değil, adaleti gerçekleştirip gerçek mağdur ve hak sahiplerini korumaktır. B. KONUYA SOSYAL USÛL YAKLAŞIMI VE YARGILAMA İLKELERİ YÖNÜNDEN BAKIŞ Medenî yargılama hukuku, eşitler arasında özel hukuk uyuşmazlıklarına ilişkindir. Tarihsel gelişim süreci içerisinde yargılama faaliyeti eşitler arasında gerçekleştiğinden, uyuşmazlık konusunun en iyi şekilde taraflarca getirilebileceği düşüncesi hâkim olmuş ve yargılama ilkeleri bu kapsamda gelişmiştir.6 Günümüzde ise ihkak-ı hakkın yasaklanmış olması ve hukukî himayenin devlet tarafından kurulan mahkemelerce yargı yetkisinin kullanılmasıyla sağlanması, Anayasanın temel hak ve özgürlüklere ilişkin düzenlemelerinin, sosyal devlet ilkesi, eşitlik ilkesi ve hak arama özgürlüğü gibi hakların hukuk mahkemeleri tarafından da gözetilmesi ve yargı yetkisinin kullanılmasında dikkate alınmasını zorunlu kılmaktadır. Yargılamada taraflar arasındaki eşitliğin sadece şeklî bir kavram olarak kabulü, sosyal devlet ilkesi bakımından yeterli değildir. Sosyal hukuk devletinde şeklî anlamda hukuksal eşitlik değil, taraflar şeklen eşit olsalar bile taraflar arasındaki ekonomik veya sosyo-kültürel farklılıklar gözetilerek, daha güçsüz konumda olan tarafın ekonomik ya da sosyal bakımdan güçlü 6 Meral Sungurtekin Özkan, “Anayasanın Sosyal Hukuk Devleti İlkesi ve Medeni Yargılama Hukuku”, DEÜHFD, C. 11, Y. 2010, s. 561.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1