Türkiye Barolar Birliği Dergisi 165.Sayı

271 7BB 'HUJLVL 0XKaPPHW g=(.(6 (IH ',5(1ø6$ yargılamanın yapılamaması gibi durumlar gözetilerek bu hükümlerin getirildiği kabul edilmektedir.19 Yargı yerinin hangi mahkeme tarafından belirleneceği ise Kanun’un 22. maddesinin 1. fıkrasında gösterilmiştir. Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 22. maddesi uyarınca, yetkili mahkemenin bir davaya bakmasına herhangi bir engel bulunduğu takdirde, yetkili mahkemenin tâyininde ilk derece mahkemeleri için bölge adliye mahkemelerine, bölge adliye mahkemeleri için Yargıtay’a başvurulur. Deprem nedeniyle etkilenen bölgelerde bulunan hiçbir mahkemenin görev yapamaması nedeniyle doktrinde de haklı olarak ifade edildiği üzere her bir dava bakımından yargı yolunun belirlenmesi külfetli ve zaman alıcı olduğundan,20 ilk derece mahkemelerinde görülen davalar bakımından o bölgedeki bölge adliye mahkemesi davaların bölge adliye mahkemesi yargı çevresi içerisinde başka bir hukuk mahkemesine nakline karar verir (5235 sayılı K. m. 36/4). Bu düzenlemenin yanı sıra Hâkimler ve Savcılar Kurulu Kanunu’nun 4’üncü maddesi uyarınca Adalet Bakanlığı’nın tüm davaları başka bir yer mahkemesine de aktarabilir. Bu noktada, ortaya çıkacak uyuşmazlıkların adlî yargıyla idarî yargı arasında da uyuşmazlığa kimin bakacağı sorunu doğuracağı açıktır. Çünkü, sorumlular arasında başta kamu kurumları gelmektedir. Ayrıca bu uyuşmazlıklar hem hukukî hem cezaî boyutu olan uyuşmazlıklardır.21 Yargıtay’ın öteden beri ısrarla, aynı konuda ceza yargılaması 19 Reinhard Bork/Herbert Roth, Stein/Jonas Kommentar zur Zivilprozessordnung Bd. I, 23. Aufl., Tübingen 2014, § 36, Kn. 20; Bernhard Wieczorek/Rolf A. Schütze, Zivilprozessordnung und Nebengesetze- Großkommentar Bd. I Teilbd. 2, 4. Aufl., Berlin/München/Boston 2015, § 36, Kn. 42; Adolf Baumbach/Wolfgang Lauterbach/Jan Albers/Peter Hartmann, Beck’scher Kurzkommentar- ZPO, 76. Aufl., München 2018, § 36, Kn. 13; Christoph Kern/Dirk Diehm, Berliner Kommentar ZPO, Berlin 2017, § 36, Kn. 10; Hanns Prütting/Markus Gehrlein, Zivilprozessordnung- Kommentar, 12. Aufl., Hürth 2020, § 36, Kn. 2; Walter Zimmermann, Zivilprozessordnung, 10. Aufl., Bonn 2016, § 36, Kn. 3. 20 Kuru/Aydın, El Kitabı, s. 230; Atalı/Ermenek/Erdoğan, s. 203; Arslan/Yılmaz/ Taşpınar Ayvaz/Hanağası, s. 244. 21 “3194 sayılı İmar Kanunun 28. maddesinde yapının fenni mesuliyetini üzerine alan meslek mensuplarının, (fenni mesul mimar ve mühendisler uzmanlık alanlarına göre) yapının, tesisatı ve malzemeleri ile birlikte, Kanuna, ilgili diğer mevzuata, uygulama imar planına, ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere, standartlara ve teknik şartnamelere uygun olarak inşa edilmesini denetlemekle görevli olduğu, ruhsat ve eklerine aykırı olarak yapılması halinde durumu ruhsatı veren Beledi-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1