Türkiye Barolar Birliği Dergisi 165.Sayı

20 .Õ] dRFXkOaUÕna <|nHOLk .HVLşLPVHO $\UÕPFÕOÕk runu sağlayacağı inancıyla söz konusu uygulamayı gerçekleştirmektedir. Ayrıca hiçbir dini metin söz konusu uygulamayı içermemektedir.46 Anlaşılacağı üzere uygulamanın altında yatan gerçek sebep, kız çocuklarının namusunu ve aile şerefini koruma algısıdır. Çünkü pek çok toplumda kız çocuklarının namuslarını koruyamayacak, zayıf karakterli ve yetersiz oldukları yönünde bir toplumsal cinsiyet algısı mevcuttur. Her yıl, dünya çapında yaklaşık 4 milyon kız çocuğu on beş yaşından önce cinsel sakatlama uygulaması geçirme riski altındadır.47 O halde bu zararlı uygulama, kız çocuklarına yönelik kesişimsel bir ayrımcılık örneğidir. Kız çocuklarının cinsel sakatlanması uygulaması, pek çok zararlı sonuca yol açmaktadır. Uygulamanın, cam parçaları, teneke kutuları vs. ilkel aletlerle gerçekleştirildiği durumlar enfeksiyonlara ve kalıcı sakatlıklara, bazen ölüme yol açabilmektedir. Bu sonuçlara yol açmadığı durumlarda bile uygulamanın dikişle gerçekleştirildiği türlerinde, örneğin bir evlilik ya da doğum olayı gerçekleşeceğinde mağdurların tekrar operasyon geçirerek dikişleri açtırması gerekmektedir. Açma kapama işleminin birden fazla gerçekleştirilmesi, mağdurlara tekrar tekrar acı çektirilmesi anlamına gelmektedir. Dolayısıyla yaşama hakkını tehdit eden bu uygulama, maddi manevi varlığın korunması hakkını; işkenceye, insanlık dışı, aşağılayıcı ya da onur kırıcı muameleye tabi tutulmama hakkını ihlal etmektedir. Bu uygulama, bir nevi kadınlığa geçiş uygulaması olarak görüldüğünden, kız çocuklarının erken yaşta evlendirilmelerinin kapısını açan bir uygulamadır. Dolayısıyla yukarıda belirtilen gerekçelerle kız çocuklarının eğitim haklarının, çalışma haklarının, yeterli bir hayat seviyesine sahip olma haklarının, özgürlük ve güvenlik haklarının, özel hayata saygı hakkının ve yukarıda çocukların evlendirilmeleri ile ilgili kısım altında sayılan diğer tüm insan haklarının potansiyel ihlali niteliğindedir. Anılan bu uygulamalar ve kız çocuklarına yönelik kesişimsel ayrımcılığın sayılabilecek tüm örnekleri, bizzat insan onuruna aykırıdır. İnsan onuru ise insan haklarının özü ve temelidir. Dolayısıyla insan haklarının özüne ve temeline aykırı olan her durum tüm insan haklarına, insan hakları anlayışına aykırıdır. 46 Unicef, “What is Female Genital Mutilation? 7 Questions Answered”, 4 March 2019, https://www.unicef.org/ stories/what-you-need-know-about-femalegenital-mutilation/E.T. 08.08.2022. 47 Unicef, “What is Female Genital Mutilation? 7 Questions Answered”.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1