Türkiye Barolar Birliği Dergisi 165.Sayı

33 7BB 'HUJLVL (]JL $<*h1 (ùø7/ø Kaldı ki gizlilik, uzlaştırma süreci olmasaydı var olmayacak, uzlaştırma sürecinden hasıl olmuş açıklama ve bu kapsamda elde edilen bilgi ve belgelere ilişkindir. Daha önce mevcut olan bir belge veya olgunun, uzlaştırma müzakereleri sırasında ileri sürülmüş olması, bunların soruşturma ve kovuşturma sürecinde ya da bir davada delil olarak kullanılmasına engel teşkil etmez.22 Bu kapsamda uzlaştırma sürecinde işlendiği öğrenilen diğer bir suçun, uzlaştırma müzakerelerinden hasıl olmayan daha önceki bir olgu olarak kabulü mümkündür. Öte yandan gerek uzlaştırma müzakerelerinde işlendiği öğrenilen gerek müzakereler esnasında işlenen bir suç olsun, uzlaştırmacının görevlendirildiği suçtan başka bir suçun işlendiğine yönelik bilgisinin sır kapsamında kabul edilemeyeceği kanaatindeyiz. Uzlaştırmacının her ne kadar sır saklama yükümlülüğü olsa da TCK’nın “konusu suç teşkil eden emir hiçbir surette yerine getirilemez. Aksi takdirde yerine getiren ile emri veren sorumlu olur”23 ve CMK’nın “bir suç olgusuna ilişkin bilgiler, Devlet sırrı olarak mahkemeye karşı gizli tutulamaz”24 ile yine kamu görevlisi olan gizli soruşturmacı bakımından “soruşturmacı, görevini yerine getirirken suç işleyemez”25 hükümleri suçu bildirim yükümlülüğü ile birlikte değerlendirildiğinde, kanunun amacının, kamu görevlisine suçu sır olarak saklamak ya da suç işlemek yetkisini vermek olmadığı açıkça görülmektedir. Uzlaştırma müzakerelerinde işlendiğini öğrendiği suçta dahi sır saklama yükümlülüğü olmayan uzlaştırmacının müzakereler dışında ancak uzlaştırma göreviyle bağlantılı olarak bir suçun işlendiğini öğrenmesi halinde sır saklama yükümlülüğünün olduğu söylenemeyecektir. Görevin adli nitelik taşıyan bir kamusal görev olması ve görevi yerine getirenlerin sır saklama yükümlülüğünü haiz olmaları bakımından benzerlik taşıyan avukatlık mesleği ile uzlaştırma faaliyeti karşılaştırmalı olarak incelendiğinde, söz konusu benzerliğe rağmen savunma makamının gerekleri dolayısıyla avukatlar açısından Anayasa’nın 38. 22 Yönetmelik, 32/4. 23 TCK, m. 24. 24 CMK, m. 47/1. 25 CMK, m. 139/5.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1