43 7BB 'HUJLVL (]JL $<*h1 (ùø7/ø suçlar bakımından “nemo tenetur se ipsum accusare” ilkesi gözetilerek bu durumun TCK’nın 279. maddesinde bir cezasızlık nedeni olarak düzenlenmesi yerinde olacaktır.50 Ancak kanaatimizce kanunda söz konusu düzenleme henüz yapılmamış dahi olsa kamu görevlisinin, bu çalışma özelinde uzlaştırmacının görevini yaptığı sırada işlendiğini öğrendiği suçun kanunda gösterilen bir yakınına ilişkin olması ya da uzlaştırmacının uzlaştırma görevini yerine getirirken bir suç işlemesi halinde Anayasanın amir hükmü gereği suçu bildirim yükümlülüğünün olmadığı kabul edilmelidir. Unutulmamalıdır ki kanun Anayasaya dayanmak ve ona uygun olmak zorundadır. Kanun’da hüküm bulunmamasına karşın Anayasada o konuya ilişkin açık bir ceza normu bulunan hallerde Hâkimin doğrudan normlar hiyerarşisinde en üstte yer alan Anayasayı uygulaması mümkündür. Anayasa, Türk Ceza Hukukunun doğrudan kaynağıdır ve uygulanması kanunilik ilkesine aykırılık teşkil etmeyecektir.51 Kaldı ki bu kişiler, CMK’nın 45. maddesi gereği kanunda gösterilen yakınları aleyhine tanıklık yapmaktan da çekinebilmektedir. Anayasa’nın 38. maddesinde ifade olunan “kanunda gösterilen yakınlarından” ifadesinden, Kanun’a yapılan atfın gereği olarak CMK’nın 45/1. maddesindeki yakın akrabalık ilişkisini anlamak gerekir düşüncesindeyiz.52 Öte yandan uzlaştırmacının zaten, soruşturma veya kovuşturma konusu olan bir suçta uzlaştırmacı olarak görevlendirildiği göz önünde bulunduğundan, takibi yapılan bu suça yönelik herhangi bir bildirim yükümlülüğü de doğmaz. Bu kapsamda uzlaştırmacının sır saklama yükümlülüğünün olduğu kabul edilmelidir. Uzlaştırmacının bu sınırlarda vakıf olduğu sırrı saklamasında kamusal yararın da olduğu kabul edilmelidir. Zira bu şekilde uzlaştırma sürecinde gizlilik ilkesinin gereği de yerine getirilmiş olacak, taraflar, aleyhlerine bir sonuç doğurmayacağı düşüncesiyle kendilerini daha rahat ifade edebilecek, onarıcı adalet mekanizmasının işlerliği sağlanabilecektir. Uzlaştırma50 Bkz., Yener Ünver, TCK’da Düzenlenene Adliyeye Karşı Suçlar-İftira, Suç Uydurma, Suç Üstlenme, Yalan Tanıklık ve Bilirkişilik, İnfaz Kurumlarından Kaçma, 4. Baskı, Ankara 2016, s. 314. 51 Anayasa’nın 38/5 hükmünün doğrudan uygulanabilir bir kural olduğuna yönelik görüş için bkz., Durmuş Tezcan/Mustafa Ruhan Erdem/R. Murat Önok, Teorik ve Pratik Ceza Özel Hukuku, 19. Baskı, Ankara 2021, s. 1401. 52 Öğretide, kanun metni değişinceye kadar kamu görevlisinin yakınlarının suçlarını da ihbar etmek zorunda olduğuna yönelik farklı görüş için bkz., Ünver, s. 315.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1