80 $kÕOOÕ 6|]OHşPHOHU )ÕUVaW 0Õ 7HKdLW 0L" $YXkaWOÕk 0HVOH÷L $oÕVÕndan BLU ønFHOHPH hızlı hale getiren temel kelime işlem makinelerini satın aldığı zamanlardır.12 1980’lerden önce çoğu hukuk firması, önemli belgeleri müşterilere ulaştırmak için posta veya kurye hizmetlerine bağımlıydı. Ancak faks makinesi işyerlerinde görünmeye başladığında, bir belgenin oluşturulması ile bir müşteriye gönderilmesi arasındaki süre günlerden dakikalara indirilebilmiştir. Çevrimiçi Uyuşmazlık Çözümü (ODR)13 ilk olarak 1990’larda bazı e-ticaret şirketleri tarafından alıcılar ve satıcılar arasındaki anlaşmazlıkları çözmek için kullanılmıştır. 1990’ların sonlarına kadar teknolojik ve etik nedenlerle yaygın bir düzeyde erişim sağlanamamıştır. Ağa bağlı bilgisayarlar, avukatların birkaç dakika içinde başkalarıyla iletişim kurmasına ve anında yanıt almasına izin verdiği için çok büyük bir zaman tasarrufu sağladı; bazı durumlarda gönderilen mesajların alındığı da onaylanabilmiştir.14 Vaka yönetimi yazılımı 1990’ların sonlarında vardı ancak hem belge yönetimi hem de iletişim yeteneklerini içeren kapsamlı, güvenilir hizmetler sunamamıştır. Ancak tabii ki bu, müşterinin faks makinesine kolay erişime sahip olmasına bağlıydı ve bu 80’lerin sonu ve 90’ların başına kadar yaygın değildi. Bu aynı zamanda ilk vaka yönetim sistemlerinin ortaya çıkmaya başladığı zamandır. 2000’li yıllarda ilk vaka yönetimi sistemleri işlemler açısından yardımcı oldu ancak ölçeklenebilir olmadıkları için kusurluydu ve çoğu durumda bir hukuk firmasının tüm kritik ihtiyaçlarını karşılamadılar. Son zamanlarda bulut tabanlı yazılımların varlığı sayesinde, dava yönetim sistemleri tamamen yenilendi ve günümüzün modern 12 Stephen Miller, For Future Reference, a Pioneer in Online Reading, WALL ST. J. (Jan. 12, 2012, 9:39 PM), https://www.wsj.com/articles/SB1000142405297020372 1704577157211501855648 (01.04.2022) (“Lexis changed legal practice from the ground up…..It inspired all the databases that came after it.”); Medianik, supra note 36, at 1503; see also Grossman, supra note 34, at 90 13 Bir uyuşmazlık çözüm dalı olarak taraflar arasındaki uyuşmazlığın çözümünü kolaylaştırmak için kullanılan teknolojidir. ODR (online dispute resolution), öncelikli olarak uyuşmazlık çözüm yollarındanarabuluculuk, müzakere ve tahkimi ya da üçünü bir arada barındırır. Bu bakımdan genellikle alternatif uyuşmazlık çözümünün çevrimiçi eşdeğeri olarak görülmektedir. 14 A History of How Technology Has Transformed the Legal Field https://zapproved.com/blog/a-history-of-how-technology-has-transformedthe-legal-field/(Erişim Tarihi: 05.04.2022).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1