Türkiye Barolar Birliği Dergisi 165.Sayı

86 $kÕOOÕ 6|]OHşPHOHU )ÕUVaW 0Õ 7HKdLW 0L" $YXkaWOÕk 0HVOH÷L $oÕVÕndan BLU ønFHOHPH sorusu şu an için genel olarak cevapsız kalmaktadır. Fakat blok zinciri tabanlı sistemler üzerindeki düzenleyici çalışmalara ilişkin tartışmalar devam etmektedir. Genel olarak üç ana tartışma alanı bulunmaktadır. Bunlar, yasadışılık, sınıflandırma ve yasal geçerlilik şeklindedir. Yasadışılık, kripto varlıkların kullanılarak yasaların çiğnenmesi ya da hekleme ile kripto varlıkların çalınması şeklinde kendini göstermektedir. Bu diğer fiyat para29 birimleri kullanılarak da yapılmaktadır. Fakat buradaki asıl sorun, takma adlı veya anonim olan özel, merkezi olmayan bir para biriminin, sonuç vermeden bu tür yasa dışı faaliyetlerde bulunmayı kolaylaştırmasıdır. Tüm bu korkuların aksine hiçbir Batı hükümeti kripto paraları yasaklamamıştır. Fakat, bu durum özellikle bankacılık sistemi içinde yalnızca kripto para birimleriyle işlem yapmanın başlı başına yasak olmadığı anlamına gelmemektedir. İkinci konu olan sınıflandırma alanı temelde meşru olan ancak blokzincir dışındaki eşdeğeri için yasal gerekliliklere göre yapılandırılmamış faaliyetleri içerir. Örneğin, bir kripto para borsası veya madenci, ülke yasalarına göre para transfer acentesi veya banka olarak kabul edilir mi? Tokenlerin30 ihracı, bir menkul kıymet teklifi midir?31 Ya da Düzenlenen finansal kurumlar Kara Para Aklamayı Önleme/Müşterinizi Tanıyın (AML/KYC) kuralları kapsamında olduğundan, kripto para hizmet sağlayıcılarının müşterileri ve işlemlerinin transferleri hakkında doğrulanmış bilgiler almaları gerekli midir? Son olarak diğer yasal yapıların dağıtılmış defterleri nasıl tanıdığı meselesi vardır ki bu yasal geçerliliğe karşılık gelmektedir. Devletler, blokzinciri tabanlı bilgileri daha geleneksel kayıtlara benzer şekilde kabul etmeye başlamaktadır. Nitekim ABD’nin Delaware Eyaleti hem devlet kayıtları hem de kurumsal hisse ve hacizleri izlemek gibi düzenleyici işlevler için dağıtılmış defterlere yetki veren bir yasayı kabul etmiştir.32 Benzer şekilde Arizona Eyaleti, blokzincir tabanlı dijital imzaları yasal olarak uygulanabilir ilan eden bir yasa çıkarmıştır.33 29 Bir devlet tarafından piyasaya sürülen, mal ve hizmet alışverişinde kullanılan, devlet güvencesine dayanan itibari paradır. 30 Blokzincir üzerinde oluşturulan projelerin akçelendirilmesinde kullanılan parasal değerdir. 31 Bkz. https://www.banking.senate.gov/imo/media/doc/Giancarlo%20Testimony%202-6-18b.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2022). 32 Jeff John Roberts, “Companies can put shareholders on a blockchain starting today”, Bkz. http://fortune.com/2017/08/01/blockchain-shareholders-law/ (Erişim Tarihi: 12.05.2022). 33 Stan Higgins, “Arizona Governor Signs Blockchain Bill into Law”,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1