Türkiye Barolar Birliği Dergisi 166.Sayı

238 AnDyDsDO øONeOer ,úÕ÷ÕnGD <DSDy =eNk TeNnRORMiOeri AYuNDWOÕN BD÷ODPÕnGD Bir De÷erOenGirPe kavuşturulmalıdır.66 Söz konusu olası teknolojik sorunlar denetlenebilir, sağlam ve güvenli yazılımlarla desteklenebilirse, robot avukatların sunacağı önyargıdan bağımsız ve şeffaf bir hukuki yardımından bahsetmek mümkün olabilir. Bununla birlikte, insana özgü muhakeme ve takdir yetisinin gerekli olduğu maddi olayı inceleme, konuya ilişkin içtihatları derleme, değerlendirme ve çıkarım yapma gibi avukatlık mesleğinin özünü oluşturan birtakım eylemlerde yapay zekâ teknolojilerinin gerçekten işlevsel olabileceğini öngörmek için henüz erken olduğunu not etmek gerekir. Öyle ki, içinde birçok farklı hak ve ilkeyi barındıran adil yargılanma hakkı açısından söz konusu teknolojilerde ciddi boşluklar ve eksiklikler olduğu, bu teknolojilerin sistematik biçimde hareket eden pür kanuncu bir anlayışı yansıtan sonuçlara neden olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Bu da tamamen yapay zekâ teknolojilerine dayanan bir savunmanın gerçek anlamda eşitlik ve hakkaniyet ilkelerine uygun olup olmayacağı sorusunu doğurmakta, dolayısıyla adaletin sağlanmasına gölge düşürebileceğine dair bir şüpheye yol açmaktadır. Buna karşılık, avukatlık mesleğinde yapay zekâ teknolojilerinin hiçbir şekilde kullanılmaması gerektiğini söylemek de doğru olmaz. Odağında insan olan bu teknolojilerin asıl faydası, insan becerilerinin yerine geçmesi değil, aksine onları destekleyip geliştirmesi ve güçlendirmesidir.67 Bu nedenle, söz konusu teknolojiler insan becerilerinin geliştirilmesi amacıyla destekleyici olarak kullanıldığı ve sürekli bir denetim altında geliştirildiği takdirde anayasal ilkelerle olası çatışmaların daha az olacağı söylenebilir. 66 Avrupa Birliği Komisyonu tarafından 2021 yılında yayınlanan “Yapay Zekâya İlişkin Uyumlu Kurallar Koyulması ve Bazı Avrupa Birliği Düzenlemelerinin Değiştirilmesi (Regulation of the European Parliament and of the Council-Laying Down Harmonised Rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and Amending Certain Union Legislatıve Acts)” başlıklı düzenleme teklifi bu anlamda dikkate değerdir. Söz konusu düzenleme teklifi yapay zekâ teknolojilerine ilişkin kuralların çerçevesini çizen bir yasal düzenleme olma özelliğini taşımaktadır. Bkz. Regulation of the European Parliament and of the CouncilLaying Down Harmonised Rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and Amending Certain Union Legislatıve Acts, 2021/0106 (COD), 21.04.2021, https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:e0649735-a372-11eb-958501aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF, e.t. 09.10.2021. 67 James Wilson/Paul R. Daughtery, “Collaborative Intelligence: Humans and AI Are Joining Forces”, Harvard Business Review 2018, https://hbr.org/2018/07/ collaborative-intelligence-humans-and-ai-are-joining-forces, e.t. 07.10.2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1