Türkiye Barolar Birliği Dergisi 166.Sayı

244 TKRPDs +REEes¶un LeYÕDWKDn¶GD 6unGu÷u DR÷D <DsDODrÕnÕn 6iyDseW )eOseIesi ,úÕ÷ÕnGD is to seek and pursue the peace. The political philosophy of Hobbes is related to this purpose. Individuals in the community transfer their rights and make a “social contract” between each other. This is the second law of nature. Communities need a sovereign power to enforce the contract because the contract cannot have effect on practical life, solely. Other laws of nature can become applicable with the establishment of the state. Therefore, according to Hobbes, laws of nature such as justice, right to property and equity are based on a contract that must be fulfilled. On the other hand, the obligation to comply with the contract requires a powerful authority that can establish the peace. The twenty main laws of nature are visible in the Hobbes’s “Leviathan” (or The Matter, Forme and Power of a Commonwealth Ecclesiasticall and Civill), although not being subject to the principle of limited number (numerus clausus). This research aims to present Hobbes’ views on political philosophy through “Leviathan” and analyze the laws of nature. Keywords: Peace, State, State of Nature, Laws of Nature, Social Contract GİRİŞ Siyasal topluluğun dönemler içinde farklı kavramlar ile ele alınması, siyasi meşruiyetin kaynağında değişiklikler görülmesine neden olur. “Meşruiyetin kaynağı İlk Çağ siyaset düşüncesinde rasyonel insanın bilgi ve becerileri iken Orta Çağ’da Tanrı iradesi olur.”1 Rasyonel insanın bilgisi ve Tanrı kavramlarına başvurularak meşruiyet probleminin önüne geçilir. “İnsan ve toplum anlayışında önemli bir kırılma, orta çağ sonrasını ve reformların yaşandığı dönemi niteleyen Rönesans sürecinde başlamıştır.”2 Rönesans ile insanın yeniden keşfi, siyaset kuramlarına yönelik temel sorunların da tartışılmasına yol açar. Siyasal topluluğun kuruluş aşaması, egemen gücün meşruiyeti, egemen güç ve uyrukların haklarının sınırları; temel sorunların konusunu oluşturur. Modern dönemde, Antik Çağ ve Orta Çağ’ın kavramları ile meşruiyet sorununa çözüm bulunamadığı için, toplum düzeni sözleşmelere dayandırılır. Araştırmamızın konusu olan Thomas Hobbes’un siyaset felsefesi hakkındaki görüşleri de yaşadığı dönemin koşulları karşısında sözleşme ile oluşturulmuş yapay bir mekanizma olan devleti konu alır. 1 Lokman Çilingir, Pratik Felsefe, Elis Yayınları, Ankara 2018, s. 182. 2 Olkan Senemoğlu, “Machiavelli’den Hobbes’a Rönesans Dönemi Siyaset Teorisinde İnsan Doğası ve Toplum Anlayışı”, İnsan&İnsan, Yıl/Year 3, Sayı/Issue, 8, Bahar/Spring 2016, 77-100, s. 77.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1