Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

234 Velayetin Değiştirilmesi Yargılamasında İlgililer ilgili sıfatına sahip olan koruyucu anne ve babanın yargılamaya dahil edilmesi ve yargılamaya ilişkin görüş açıklamasının sağlanması, verilecek karara karşı kanun yoluna başvuru imkanının tanınması kanaatimizce uygun olur.57 TMK m. 347’de yer alan koruyucu önlem kapsamında çocuğun kuruma yerleştirilmesi de mümkündür.58 Yine çocuğun kuruma yerleştirilmiş olması anne ve babanın velayet hakkını ortadan kaldırmaz59. Çocuğun Kurum bünyesinde kalması sırasında velayetin değiştirilmesi yönünde talepte bulunulması halinde, çocuğun yerleştirildiği Kurum’un Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesinde faaliyet göstermesi nedeniyle kanaatimizce anne, baba ve çocuk yanında Bakanlık da maddî anlamda ilgili sıfatına sahip kabul edilmelidir.60 dan fer’i müdahale kurumuna ihtiyaç duymadan yargılamaya katılma ve görüş açıklama hakkına sahiptir. (Bu hususta bkz. aşa. VI.) Ancak Yargıtay tarafından iş bu yargılamalarda çekişmesiz yargı usûlü bakımından uygulanan kurallar dikkate alınmadığından çekişmeli yargı açısından uygulama alanı bulan kurum ve kurallar dahilinde bir değerlendirme yapılmaktadır. Oysa bu kurumlara gitmeye gerek olmaksızın çekişmesiz yargıya ilişkin kurallar kapsamında bir çözüme ulaşabilmek mümkün olup maddî anlamda ilgililerin yargılamada fer’i müdahil olarak nitelendirilmesi doğru değildir. Zira fer’i müdahalenin hüküm ve sonuçları maddî anlamda ilgililerin yargılamaya katılmasından oldukça farklıdır. Söz konusu karar için bkz. “Dava, 1.8.2012 doğumlu Z. X. hakkında verilen koruma kararının kaldırılması, velayetin değiştirilmesi ve çocuğun davacı babaya teslimi isteğine ilişkindir. Küçük Z. X.’in, davacı ile davalılardan D. Ş.’nin evlilik dışı birlikteliğinden doğduğu, davalı annenin talebi üzerine 10.9.2012 tarihinde küçük hakkında koruma kararı verildiği, yurda yerleştirildiği ve 1.11.2013 tarihinde de evlat edindirilmek üzere çocuğun fer’i müdahillerle birlikte yaşamaya başladığı anlaşılmaktadır…” 2. HD, T. 18.3.2015, 25587/4867 (Lexpera Hukuk Bilgi Sistemi). Yine aynı yönde bkz. HGK, T. 23.5.2018, 2448/1131 (Lexpera Hukuk Bilgi Sistemi). 57 Maddî anlamda ilgililerin hangi usulü işlemleri yapabileceği ve yargılamaya nasıl katılacağı hususunda bkz. aşa. VI. 58 Koruma kararı üzerine çocuğun yerleştirileceği kurum Çocuk Esirgeme Kurumu olup 2011 yılında Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın kurulması ile kurumun görevleri Bakanlığa devredilmiş ve bu kapsamda sunulan hizmetler Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü adı altında toplanmıştır. 2021 yılında Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nın oluşturulması ile Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü bu Bakanlık altında görevine devam etmektedir. (https://www.aile.gov.tr/chgm/ teskilat-yapisi/kurum-hakkinda/ Erişim Tarihi: 04.01.2023) 59 Oğuzman/Dural, s. 307; Akyüz, s. 286; Dural/Öğüz/Gümüş, s. 376-377; Grassinger, Küçüğün Korunması, s. 154; Akıntürk/Ateş, s. 437; Öztan, s. 1150; Usta, Çocuk Hakları, s. 178. 60 Yargıtay kararına konu bir olayda devlet koruması altında bulunan çocukların velayetlerinin değiştirilmesi için baba tarafından mahkemeden talepte bulunulmuş ve mahkemece talebin kabulüne karar verilmesi üzerine Aile ve Sosyal Politikalar

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1