Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

235 TBB Dergisi 2023 (167) Zeynep Sümeyra DEVECİ Zira “geçici ya da sürekli olarak aile ortamından mahrum kalan veya yüksek yararı ailesinin yanında bulunmamayı gerektiren çocuklara, özel bakım ve korunma hizmeti sunmak” Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün görevleri arasında sayılmıştır.61 Velayetin değiştirilmesi hususunda talepte bulunulması üzerine, mahkemece velayetin anne veya babadan birine verilmesi yönünde bir karar verilmesi halinde, çocuğun Kurum’dan çıkarılarak anne veya babaya teslimi söz konusu olabilecektir. Çocuğun Kurum’da ve Bakanlığa bağlı Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün koruması altında bulunması nedeniyle, yargılamayı etkileyecek nitelikte çocuk hakkında bilgi sahibi olunması, verilecek karar neticesinde de çocuğun Kurum’dan çıkarılması mümkün olduğundan, Bakanlığın da yargılamada yer alması gerekir. Zira bu husus çocuğun üstün yararının korunmasına da hizmet etmektedir. TMK m. 347 ve diğer ilgili mevzuat doğrultusunda, çocuğun koruyucu aile yanına yerleştirilmesi halinde Kurumun denetim ve gözetiminin devam edeceği kabul edilmiştir (2828 sayılı Kanun m. 23). Bu kanun kapsamında Kurum, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü’nü ifade eder (2828 sayılı Kanun m. 3-g). Yukarıda da açıklamış olduğumuz üzere, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu’nun görevleri Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesindeki Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü’ne devredilmiş olduğundan, çocuğun koruyucu aile yanına yerleştirilmiş olması halinBakanlığı tarafından karara karşı kanun yoluna başvurulmuştur. Her ne kadar söz konusu kararda Bakanlık davalı sıfatıyla yargılamada yer almışsa da çekişmesiz yargı işleri bakımından davacı-davalı sıfatlarının söz konusu olmaması nedeniyle burada Bakanlık maddî anlamda ilgili olarak değerlendirilmelidir. Bkz. “…Mahkemece, çocukların velayetlerinin davalı (anne)’den alınarak davacı (baba)’ya verilmesine karar verilmiş; hüküm, davalıların temyizi üzerine Yargıtayca velayete ilişkin bölümü yönünden onanmış, çocuklarla davalı anne arasındaki kişisel ilişki tesisine karar verilmesi gerektiğinden bahisle bu yönden bozulmuştur. Davalılardan Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Trabzon İl Müdürlüğü, çocukların her ikisinin de Devlet koruması altında bulundukları sırada bir başka aile tarafından evlat edinildiğini, bu kararın temyiz edilmeksizin kesinleştiğini ileri sürerek karar düzeltme talebinde bulunmuştur…” 2. HD, T. 08.12.2014, 25811/25112 (Lexpera Hukuk Bilgi Sistemi). Yine bu hususta farklı Yargıtay kararlarında Bakanlığın hukukî durumunun etkilenebileceği de dikkate alınarak yargılamaya fer’i müdahil sıfatı ile dahil edilmiştir. Bkz. 2. HD, T. 4.11.2014, 4859/21529; 2. HD, T. 20.10.2015, 5570/188883 (Lexpera Hukuk Bilgi Sistemi). 61 Bkz. 10.09.2020 tarihli Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevlerine Dair Yönerge.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1