Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

360 Siber Uzayda Ticaret ve Lex Mercatoria Hakkında Kanun’da yapılan 2022 tarihli değişiklik ile, şefafflık kavramı kullanılmamış olsa da, açıklığı zedelemek suretiyle haksız ticari uygulama olarak kabul edilecek durumlar sayılmıştır. Şeffaflık, tacirler arası ilişkilerinin önemli bir unsurudur ve GDPR, UCTD, DSA ve DMA dahil olmak üzere çeşitli Avrupa Birliği düzenlemelerinde yer almaktadır. Bu düzenlemeler, işletmelerin ürün ve hizmetlerinin yanı sıra veri toplama ve kullanma uygulamaları hakkında açık ve erişilebilir bilgiler sunulmasını gerektirmektedir. Şeffaflığı artırarak adil rekabeti teşvik etmesi beklenen bu düzenlemeler, işletmeler için daha eşit bir faaliyet alanı yaratmayı ve tacirler arasında güven tesisini amaçlamaktadır.20 Görüldüğü üzere İnternet’in düzenlenmesinde devlet düzenlemeleri ile öz-denetim (self-regulation) düzenlemeleri birbirinin tamamlayıcısıdır. Devlet İnternet ticaretinin fiziksel katmanını düzenleyip bunu bir çok yargılama yetkisine bölerken; öz-denetim düzenleme sınırötesi ve küresel yasa katmanını21 daha güçlü kılabilecektir. Devlet düzenlemesi içerik katmanını -yine birçok yargılama yetkisine bölerek- belirleyebilecektir. IETF (Internet Engineering Task Force), W3C (World Wide Web Consortium), ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) öngörüldüğü şekilde geleneksel devlet düzenlemesi ile bir arada var olabilmiştir. 22 Avrupa Birliği ve ABD’nin İnternet’in yönetimi üzerine ortak görüşü, devletin yeterli seviyede düzenleme ile gizlilik23, fikri haklar, 20 Caroline Cauffman, Catalina Goanta, “A New Order: The Digital Services Act and Consumer Protection”, European Journal of Risk Regulation [2021], C. 12, S. 4, sh. 758-774. 21 Örneğin sınır ötesi ticarette görülen neredeyse tüm akreditif uygulamaları SWIFT sistemini kullanmaktadır. SWIFT (UCP:Uniform Customs and Practice)’e bağlıdır, UCP de Uluslararası Ticaret Odası (ICC) tarafından düzenlenmiştir. UCP teknik yasa formunda lex mercatoria olarak değerlendirilebilir. Jens Haubold, Jane Kaufman Winn, “Electronic Promises: Contract Law Reform and Ecommerce in a Comparative Perspective”, European Law Review [2002], C. 27, S. 5, sh. 583 vd. 22 Berger’in görüşünü benimseyen ifadeler için bkz. Jose MA. Emmanuel A. Caral, “Lessons From ICANN: Is Self-Regulation Of The Internet Fundamentally Flawed?”, International Journal of Law and IT [2004], C. 12, S.1. 23 Avrupa Komisyonu’nun 1998’de yürürlüğe giren Veri Güvenliği Direktifi’nde (The European Commission’s Directive on Data Protection) kişisel verilerin yeterli düzeyde koruma sağlamayan Avrupa Birliği dışı ülkelere transferinin yasaklanması üzerine ticari ilişkilerin olumsuz etkilemesini önlemek üzere Amerikan Ticaret Bakanlığı, Avrupa Komisyonu ile işbirliği içinde güvenli liman anlamına

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1