Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

361 TBB Dergisi 2023 (167) Habibe İYİMAYA KAYAASLAN kaçakçılığın önlenmesi gibi kamu menfaatini ilgilendiren unsurları güvence altına alması olmuştur. Ancak Avrupa Birliği öz-denetim (self-regulation) düzenlemenin önemini kabul ederken ABD daha ileri giderek öz-denetim düzenleme liderliğinde yönetimi desteklemektedir, her iki durumda da devlet, rekabetin sağlanmasının gerektiği noktada aktif olabilecektir. 24 Tüketicinin taraf olduğu sözleşmelerde (B2C), tacirler arası sözleşmelere (B2B) göre müzakere imkanının daha az sağlanabildiğinden sebeple zayıf taraf yararına getirilen korumalar, ticaretin gelişimine zorlayıcı olarak yön verebilmektedir. Ancak pesimist bir yaklaşımla bu durumun zamanla audi alteram partem kuralının25 etkin olarak uygulanmasına engel teşkil edebileceği ve sürdürülebilir İnternet yönetimi için yeniden gözden geçirilmesi gerektiği savunulmaktadır.26 gelen safe harbor çerçevesini oluşturdu. Avrupa Birliği tarafından 2000 yılında onaylanan bu yapıya göre yeterli koruma sağladıkları sürece Amerikalı kuruluşlar Avrupa Birliği kuruluşlarıyla yargılamaya maruz kalmadan veri alışverişinde bulunabilecekti. Ancak Avrupa Birliği mevzuatına uygun veri yönetimi yapan işletmelerin listelendiği, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği (ve İsviçre) arasında imzalanmış bu Safe Harbour Agreement (Güvenli Liman Anlaşması), 2015 yılında Avrupa Birliği Adalet Divanı tarafından geçersiz addedilmiştir. Akabinde 2016’da aynı taraflar arasında ve daha kapsamlı olan, Privacy Shield Framework (Gizlilik Kalkanı Çerçevesi) kabul edilmiş ancak 2020 yılında Avrupa Komisyonu ve İsviçre Federal Veri Koruma ve Enformasyon Komisyonu sırayla yeterli koruma sağlamadığı yönünde karar/görüş bildirmiştir. Buna rağmen Amerika Birleşik Devletleri bu karar/görüşün tarafları yükümlülüklerinden alı koyamayacağı açıklaması ile “Privacy Shield Framework”ün halen geçerli olduğunu ileri sürmektedir. Girişimin ayrıntıları, işletme bilgileri için bkz. https:// www.privacyshield.gov/ (SET: 25.04.2023). 24 Jose MA. Emmanuel A. Caral, “Lessons From ICANN: Is Self-Regulation Of The Internet Fundamentally Flawed?”, International Journal of Law and IT [2004], C. 12, S. 1. Petkova, öz-denetim düzenlemenin İnternet’in hemen her sahasında geçerli olması gerektiğini düşünerek Amerikan bakış açısını desteklemektedir. Svetozara Petkova: “The Potential İmpact Of The Draft Hague Convention On International Jurisdiction And Foreign Judgments İn Civil And Commercial Matters on InternetRelated Disputes With Particular Reference To Copyright”, Intellectual Property Quarterly [2004], S. 2, sh. 175. Ham ve Atkinson, sınır ötesi elektronik ticarette düzenin getirdiği bir güven ortamı oluşamazsa bu dünya çapında ağ, engellenmiş yerel ağlar toplamı olacak. Hükümetlerin ticarette rekabeti sınırlayıcı eylemlerini uygun görmemekle birlikte egemenlik kavramına yer vererek kanunlar ihtilafına ilişkin öneriler getirmekte, bunu yaparken Dünya Ticaret Örgütü ilkelerine özel önem vermektedir. Shane Ham, Robert D. Atkinson, “A Third Way Framework for Global E-commerce”, Progressive Policy Institute Policy Report, Mart 2001, sh.1-29. 25 Audi alteram partem, “diğer tarafın dinlenilmesi” anlamında savunma hakkının bir unsurunu teşkil etmektedir. 26 Schdeva, yoğun korumacı modellerin siber uzayda verimsiz kalmasının çok muhtemel olduğunu savunmaktadır, bkz. Amit M. Schdeva, “International

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1