Türkiye Barolar Birliği Dergisi 168.Sayı

122 Seçim Kanunu’nda 2022 Yılında Yapılan Değişikliklerin 2023 Yılı Milletvekili Seçimlerine Etkileri 2023 milletvekilliği seçimlerine Cumhur İttifakı çatısı altında kendi aday listesi ve logosuyla katılan Yeniden Refah Partisi ve Emek ve Özgürlük İttifakı çatısı altında katılan Türkiye İşçi Partisi, ülke genelinde %7’nin altında oy almasına rağmen milletvekilliği kazanabilmişlerdir. Barajı aşan ittifaklara dahil olan 8 siyasi partiden 7’si milletvekilliği kazanırken, Cumhur İttifakı partilerinden olan Büyük Birlik Partisi 87 seçim çevresinin hiçbirinde milletvekili kazanabilecek oranda oy alamamış ve milletvekilliği kazanamamıştır. 2023 yılı milletvekilliği seçimlerinde ittifakların kurulmasında yasal bir engel olsaydı veya siyasi partilerin tamamı ittifaklara dahil olmadan seçimlere katılsalardı YRP ve TİP ülke geneli seçim barajını aşamadıkları için milletvekilliği kazanamayacaklardı. Bu durumda YRP’nin 5 ve TİP’in 4 milletvekilliği diğer partilere bölüştürülecekti. Bazı siyasi partiler ise bir ittifaka dahil olmasına rağmen 2023 yılı milletvekili seçimlerine kendi aday listeleriyle girmemişlerdir. Örneğin Millet İttifakı partilerinden olan ve hiçbir seçim çevresinden aday göstermeyerek CHP listelerinden seçimlere katılan Demokrasi ve Atılım Partisi 14, Saadet Partisi 10, Gelecek Partisi 10, Demokrat Parti 3 milletvekilliği kazanmıştır. Hür Dava Partisi (HÜDA-PAR), Demokratik Sol Parti, Büyük Türkiye Partisi ve Doğru Yol Partisi ise seçimlere parti olarak katılmayacaklarını ve Cumhur İttifakını destekleyeceklerini açıklamış; HÜDA-PAR üyesi 4, DSP üyesi 3 aday AK Parti listelerinden seçimlere katılmış ve bu adaylar milletvekili olarak seçilmişlerdir. Bazı siyasi parti yöneticilerinin veya üyelerinin kendi siyasi partileri adına seçime girmek yerine destekledikleri veya dahil oldukları ittifakın en güçlü partisinden seçime katılmalarını iki farklı açıdan değerlendirmek mümkündür. Bunlardan birincisi bu siyasi partilerin herhangi bir seçim çevresinde milletvekili çıkarabilecek miktardaki oyu alma potansiyelinin düşük olması; ikincisi ise ittifakları oluşturan diğer partilerin oylarının bölünmesinin önüne geçilmesidir. Örneğin HÜDA-PAR’ın seçimlere kendi listesi ve logosuyla girmemesinde, HÜDA-PAR seçmenlerinin AK Parti’ye oy verme ihtimalini; Saadet Partisi, Gelecek Partisi, Demokrat Parti, Demokrasi ve Atılım Partilerinin kendi listeleri ve logolarıyla girmemeleri ise bu parti seçmenlerinin CHP veya İYİP’e oy verme ihtimalini artırmak amaçlanmıştır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1