Türkiye Barolar Birliği Dergisi 168.Sayı

144 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi touched on the regulations in Turkish and foreign legislation regarding autonomous vehicles. Subsequently, we touched on the problem of criminal liability arising from autonomous vehicles, and in this context, we discussed the issue of whether autonomous vehicles are the subject of the crime and whether they will be punished in this context. Afterwards, after mentioning the negligence and intentional liability of autonomous vehicle drivers, software developers and manufacturers as a result of a traffic accident, we made our general evaluation with the conclusion section and finished our article. Keywords: Artificial Intelligence, Autonomous Vehicle, Criminal Liability, Negligence and Intentional Liability GİRİŞ İnsanoğlu, yapay zekâ uygulamasının ufukları genişletmesi adına yeni bir dijital devrimi ortaya çıkardığı bir çağın eşiğindedir. Bu bağlamda yapay zekâ son yıllarda devrim niteliğindeki teknolojik gelişmelerle birlikte ev işleri, bankacılık, cerrahi operasyon, ilaç sektörü, tarım ve hayvancılık, uzay araştırmaları, savunma sanayisi, iç ve dış güvenlik olmak üzere hayatın birçok alanında kendisine daha fazla yer bulmaktadır. Özellikle küresel ısınmayla birlikte artan deprem, sel ve çığ gibi doğal afetlerde arama kurtarma faaliyetlerinde kullanılan yapay zekâ ürünü robotlarla afet mağduru insanların hayatları riske atılmadan yüzlerce insanın hayatı kurtarılmaktadır. Tüm bu gelişmelerin yanı sıra ABS, EPS, start-stop ve araç asistanı gibi özelliklerle yolculuk esnasında sürücüye yardımcı olma, yol güvenliği, seyir güzergahı ile yakıt tasarrufu hakkında plan yapma, olası seçenekleri sunma, seyir halinde olan sürücü hatalarını azaltma, bilgi verme, uyarma, sürücüye ekstra konfor sağlama gibi otomobil sanayisinde yapay zekâ teknolojisini görmekte ve hizmete sunulmak için sürücüsüz araçların test edilmek amacıyla piyasaya sürüldüğüne de tanık olmaktayız. Bu şekilde birçok faydası olan yapay zekâ, yaşam hakkı gibi evrensel bir takım temel haklar için ciddi riskler de oluşturabilir. Sokaklarda seyir halinde olan otonom arabaların veya sanayide robotların kullanılması, bireyin yasal olarak korunan çeşitli haklarına zarar verebilir. Şu an itibariyle yapay zekâ ürünü araçlarda aracın kontrolü sürücüde olduğu için doğal olarak olası tehlike arz eden durumlarda araca müdahale yükümlülüğü de sürücüde olmaktadır. Buna mukabil test aşamasında olması nedeniyle aktif kullanılmayan ve yakın gelecekte halkın kullanımına sunulacak olan otonom araçlar, gelişmiş yapay

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1