154 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi ve tanımaya ilişkin tüm sorumluluğu elinde tutar.39 Driver Assistance olan seviye-1’de, sürücü yardım sistemi yönlendirmeyi veya hızlanmayı/yavaşlamayı gerçekleştirir. İnsan sürücü, sürüş görevlerinin geri kalanını gerçekleştirir ve sürüş ortamını izler.40 Buna örnek olarak otoyolda kullanılan araçta adaptif (uyarlanabilir)hız sabitleyicinin devreye sokulması verilebilir. Uyarlanabilir hız sabitleyici sistemler, öndeki araçla aradaki minimum takip mesafesini korumak için gaz veya fren uygulayarak aracın uzunlamasına hareketini otomatik olarak kontrol eder. Bu örnekte, sürüş otomasyon sistemi aracın hızlanması, yavaşlaması veya durması hareketini kontrol eder, ancak sürücü direksiyonu kullanarak aracın sağa sola hareketinden sorumlu olur.41 Partial Automation olan seviye-2’de kısmi otonomi olan araç, sürücü yardım sistemi hızlanma ve direksiyon gibi otomatik işlevleri bir araya getirir, ancak sürücü sürüş görevine bağlı kalmalı ve her zaman çevreyi izlemesi gerekir. Bugün birçok büyük otomotiv şirketi seviye-2 teknolojisinde uzmanlaştı.42Tesla’nın Nisan 2022 itibariyle piyasaya sürdüğü araç, “Oto pilot” ve “Tamamen Kendi Kendine Sürüş” teknolojisi adını alsa da sürekli sürücü gözetimi ve sürüş görevini devralmaya hazır olmayı gerektirdiği için seviye-2 sisteminde olan bir araçtır.43 Conditional Automation olan seviye-3’te sürücünün bulunması bir zorunluluktur, fakat ortamı izlemek için gerekli değildir. Çünkü otomatik sürücü destek sistemi, tüm sürüş görevlerini yerine getirir ve çevreyi izler. Sistem devralma isteğinde bulunduğunda sürücü isteğe uygun şekilde yanıt vermelidir. Bu anlamda seviye-3’teki bir araçta, 39 Dorian G. Minond, “Liability Issues with Autonomous Vehicles:Curren tUncertainty and Future Solutions”, 2023, Seton Hall Law, s. 9<https:// scholarship.shu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2339&context=student_ scholarship>Erişim:11.04.2023. 40 Sharma/Zheng, s. 5. 41 Minond, s. 10. 42 2023’ün başından itibaren seviye-2 sürücü destek sistemleri arasında Tesla’nın tam kendi kendine sürüş özelliğine sahip otomatik pilotu, Audi’nin sıkışık trafik yardımı, GM’nin süper seyir, BMW’nin genişletilmiş trafik sıkışıklığı asistanı, Ford’un mavi yolculuğu, Hyundai’nin otonom sürüş paketi ve çok daha fazlası yer alıyor. Bu konuda ayrıntılı bilgi için bkz. AUTOCRYPT, The State of Level 3 Autonomous Driving in 2023: Ready for theMass Market, 13 Januarry 2023<https:// autocrypt.io/the-state-of-level-3-autonomous-driving-in-2023/#:~:text=As%20 of%20the%20beginning%20of,driving%20package%2C%20and%20many%20 more.> Erişim: 12.04.2023. 43 Minond, s. 12.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1