Türkiye Barolar Birliği Dergisi 168.Sayı

160 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi cın ilk imal edildiği halinden kaynaklanmayıp, motorlu aracın üçüncü şahıs tarafından dönüştürülmesinden kaynaklanıyorsa orijinal üretici yaralanan kişiye karşı tazminat ödemekle yükümlü olmadığı belirtildi. Maddede bu araçların karıştığı kazaların belirli durumlarda yetkili kurumlara bildirilmesi zorunluluğu getirildi. Buna göre otonom bir aracın test edilmesinden sorumlu herhangi bir kişi, otonom aracın test edilmesiyle ilgili olarak meydana gelen ve tahmini olarak 750 doları aşan yaralanma veya maddi hasarla sonuçlanan herhangi bir kazada, motorlu araç kazasından sonraki 10 iş günü içinde yetkili birime bildirecektir. Son olarak aynı maddede “hukuki cezai yaptırımlar” başlığı altında; bu madde hükümlerinin ihlal edilmesi idari para cezası olarak kabul edildi. Ancak kişinin otonom araç sertifikasyon tesisi için lisans alma başvurusunda bulunurken veya bu bölüm uyarınca yetkili kuruma sunulan veya kurum tarafından verilen herhangi bir belgede bilerek tahrifat yapması ağır bir kabahat olarak görüldü. Kaliforniya, otonom araçların geliştirilmesi, yaygınlaştırılması ve kabul görmesi konusunda ülke genelinde ön planda olmakla birlikte, bu araçların test edilmesi ve dağıtılmasına yönelik prosedürleri düzenleyen yasalar çıkardı. Bu yasaların en önemlilerden biri olan Kaliforniya Araç Yasası’na baktığımızda, yasanın 38750’inci bölümün (a) maddesinin 2’inci fıkrasında otonom araç tanımına yer verildi. Bu tanıma göre otonom araç, SAE tarafında belirlenen seviye-3, seviye-4 veya Seviye-5 tanımını karşılayan ve söz konusu araca entegre edilmiş otonom teknoloji ile donatılmış herhangi bir araçtır.61 Yine aynı bölümün (b) maddesinde, otonom aracın halka açık alanlarda test edilmesinin şartları belirtildi. Madde (f)’de ise, otonom üreticisi otonom araçların kamuya açık yollarda kullanımının güvenli olduğu konusunda yetkili kurumundan onay alması için tüm belgeleri sunması gerektiği, şayet içinde bir sürücü olmadan çalışabilen otonom araçlar için onay istenmesi halinde yetkili kurum güvenlik için bu konuda ek gereklilikler getirebileceğinden bahsedilmektedir. Yetkili kurum üreticinin başvurusunu kabul ettiğinde (e) maddesi gereği öncelikle bunu internet sitesinde kamuya açık bir 61 California Law –Vehicle Code-General Provisions- Division 16.6. Autonomous Vehicle, Bölüm 16.6’da otonom araçlara ilişkin yasal düzenlemelerin yer aldığı 38750’nci ve 38755’inci maddeler için bkz.<https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/codes_displayexpandedbranch.xhtml?tocCode=VEH&division=16.6.&title= &part=&chapter=&article=&nodetreepath=31> Erişim: 11.04.2023.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1