162 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi dolayı L121-1 maddesi kapsamında cezai sorumluluğu olmayacaktır.64 Dinamik kontrol, aracın yatay ve dikey hareketinin kontrolü, yol ortamının izlenmesi, yol trafiğindeki olaylara yanıt verilmesi ve manevraların hazırlanması ve raporlanmasını içeren ve aracı hareket ettirmek için gereken tüm operasyonel ve taktik fonksiyonların gerçek zamanlı olarak yerine getirilmesini sağlayan bir sistem tanımlanmaktadır.65 L319-3 maddesinde, aracın dinamik kontrolünün yapay zekâ sistemi tarafından doğru bir şekilde etkinleştirilmesi için gerekli koşullar düzenlenmiştir. L319-3 maddesine bakıldığında 2 temel husus ön plana çıkıyor. İlki, bir otomatik sürüş sistemini etkinleştirme kararı, sistem tarafından kullanım koşullarına uygun olarak aracın dinamik kontrolünü yapabileceği konusunda önceden bilgilendirilmiş olan sürücü tarafından alınmasıdır. İkincisi ise, aracın çalışma durumu artık aracın dinamik kontrolünü yapmasına izin vermediğinde veya kullanım koşulları artık karşılanmadığından, manevranın/hareketin icrası sırasında kullanım koşullarının muhtemelen artık karşılanmayacağını ön gördüğünde, otomatik sürüş sistemi; (a) Sürücüyü uyarmalıdır; (b) Kontrolü yeniden kazanmak için bir talepte bulunmalıdır; (c) Geçiş süresinin sonunda kontrolün yeniden sağlanamazsa veya ciddi bir arıza durumu olursa minimum riskli bir manevra başlatmalı ve yürütmelidir.66 Bu kapsamda eğer bir üretici Fransa karayollarında sürüşü sağlayacak bir otonom araç olarak piyasaya girmek istiyorsa, mutlaka devreden çıkmayı düşünen bir senaryo olmalı, bu senaryo bakımından sürücüyü uyarma, sürücüye tekrar kontrolü devralmasını söyleme ve sürücünün kontrolü devralmaması ihtimaline karşı riski en aza düşürecek şekilde manevra yapabilme kabiliyetini öğrettiği bir araca sahip olmalıdır. Bu senaryoya bakıldığında üreticiye sorumluluk yüklendiğini görmekteyiz. Ayrıca düzenlemeye bakıldığında sanki sorumluluk açısında yapay zekâ, sürücüden daha fazla ön plana çıktığını görmekteyiz. Çünkü yapay zekâ hem yolculuğun belli bir anında dinamik kontrol uygulayabildiğini sürücüye bildiriyor hem de yolculuğun başka bir zamanında artık bunu yapamayacağı konusunda sürücüyü uyarıyor.67 64 Giannini/Kwik, s. 69-70. 65 Giannini/Kwik, s. 70. 66 Giannini/Kwik, s. 71. 67 Giannini/Kwik, s. 71.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1