Türkiye Barolar Birliği Dergisi 168.Sayı

163 TBB Dergisi 2023 (168) Faruk ÖZALP L123-1 maddesinin 2’inci fıkrasına göre, sürücüler, otomatik sürüş sistemi (ADS)68 tarafından verilecek kontrolü ele alma talebine her zaman yanıt verebilecek durumda olmalıdır. Ancak bu hüküm L123-1 maddesiyle sürücüye getirilen dokunulmazlık bağışıklık hükmünü bir nevi işlevsiz hale getirme riski taşıdığını belirtmek isteriz69. L.123-2 sayılı maddesine göre, ADS’nin aracın kullanım koşullarına uygun olarak dinamik kontrolünü uyguladığı zamanlarda, Fransa Ceza Yasası’nın L121-3maddesi anlamında bir kusur tespit edilmesi şartıyla bir araç kişinin vücut bütünlüğüne veya hayatına yönelik dikkatsizliği sonucu zarar verirse neticeden araç üreticisi sorumlu olacaktır.70Burada istenmeden meydana gelecek haksız fiillerden doğabilecek ve bir kişinin vücut bütünlüğüne veya hayatına yönelik fiillerden dolayı da yine üreticinin sorumlu olabileceği ve bu anlamda da bir taksir sorumluluğu doğabileceğine ilişkin bir yorum yapılarak ceza yasasına madde eklendiğini görülmektedir. Fransa hukukuna bakıldığında yapay zekânın kendisinden kaynaklı bir zarar söz konusu ise sorumluluk yapay zekânın kendisinde ait olmayıp gerçek kişi olan üreticine ait oluyor. Fransa sorumluluk açısından suçun öznesi olarak ya araç sürücüsünü ya da üreticisini görmektedir. İngiltere İngiltere’de otonom araçlarla ilgili hükümler içeren Automated and Electric Vehicles Act- 2018 (Otomatik ve Elektrikli Araçlar Yasası) isimli yasa 2018 yılında yürürlüğe girdi. Yasanın “Automated vehicles: liability of insurers etc” başlıklı 1’inci bölüm başlığı altındaki 2’inci kısmında,otonom aracın neden olduğu kazalarda sigorta şirketlerinin sorumluluğu konusu düzenlenmektedir.71 Bu maddede ayrıca 68 ADS, direksiyon ve fren tertibatları gibi donanım sistemlerine aşılanan birbirine bağlı yazılım unsurlarından oluşan karmaşık bir sistemdir. Bu donanımlar arasında kameralar, lidarlar, radarlar, GPS sistemleri ve ilk olarak AV’nin çevresini algılamak için kullanılan diğer cihazlar yer almaktadır. Bu bağlamda tipik bir ADS yazılım verileri sırasıyla algılama, karar ve planlama ve de kontrol şeklinde üç aşamada işler. Bu aşamalarla ilgili ayrıntılı bilgi için bkz. Jerrold Tsin Howe Soh, “Towards a Control-Centric Account of Tort Liability for Automated Vehicles”, November 2020, Torts Law Journal, Vol. 26, Iss. 3. s. 20-22, 69 Giannini/Kwik, s. 70. 70 Giannini/Kwik, s. 71. 71 Automated and Electric Vehicles Act 2018, Part 1, Section 2, bu konuda bkz.<https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2018/18/section/2/enacted> Erişim: 10.04.2023.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1