164 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi bazı durumlarda meydana gelen zarardan sigortacının sorumlu olacağı ve bazı durumlarda ise araç sürücüsünün sorumlu olacağı düzenlenmiş. Yasa gereği, otonom bir araç Büyük Britanya›da bir yolda veya kamuya açık başka bir yerde kendi kendine giderken bir kazaya neden olursa bu durumda sigortacının sorumlu olması için aracın kaza anında sigortalı olması ve bu kaza sonucu sigortalı bir kişi veya başka herhangi bir kişi zarara uğraması gerekir. Eğer zarar yoksa doğal olarak sorumlulukta doğmayacaktır. Yine yasa gereği, otomatik bir araç Büyük Britanya›da bir yolda veya kamuya açık başka bir yerde kendi kendine giderken bir kazaya neden olursa bu kazadan araç sahibinin sorumlu olması için aracın kaza anında sigortası olmaması ve kaza neticesinde kişinin zarara uğraması gerekir. Yasanın 1’inci bölüm başlığı altındaki 2’inci kısmının 3’üncü maddesinde zarardan ne anlaşılması gerektiği belirtilmektedir. Bu maddeye göre zarar, ölüm veya kişisel yaralanma ile maddede belirtilenler dışındaki mallara verilen her türlü zarar anlamına gelir. Aslında yasa maddesi zarar tanımını daraltan bir istisnalar listesi oluşturuyor. Uygulamada bu durum, aracın kendisini, ticari mal taşımacılığını (örneğin sürücüsüz kamyon taşımacılığı) ve araçta taşınan diğer kişisel mülk türlerini kapsamak için ayrı veya daha kapsamlı bir sigorta paketine ihtiyaç duyulacağı anlamına gelecektir.722’inci kısmın 4’üncü maddesine göre ise meydana gelen zarardan sigortacının veya araç sahibinin sorumlu olduğu miktar, 1988 tarihli Karayolu Trafik Yasası’nın 145(4)(b) bölümünde (maddi zarar için zorunlu sigorta sınırı) belirtilen miktarla sınırlıdır.Yine 2’inci kısmın 6’ıncı maddesi gereği, 4’üncü kısımda belirtilenler dışında, bu kısım kapsamındaki sorumluluk bir sigorta poliçesi şartıyla veya başka herhangi bir şekilde sınırlandırılamaz veya hariç tutulamaz. Otomatik ve Elektrikli Araçlar Yasası, gelecek için tasarlanmış bir yasa örneği olup, sürücüsüz araçlar nihayet trafik ortamının bir parçası haline geldiğinde düzenleyici yasal bir boşluktan kaçınmak 72 Michal Marynowski, “Car Insurance in the Age of Self-driving – Analysis of the Automated and Electric Vehicles Act 2018”, Insurance Review 4, 2019, s. 31<https:// piu.org.pl/wp-content/uploads/2020/03/WU_2019-04_03_Marynowski.pdf> Erişim:10.04.2023. ElectricVehiclesAct 2018’de “Automated Vehicles: liability of insurers etc” başlıklı 1’inci bölüm başlığı altındaki 2’inci kısmında düzenlenen hükümlere yönelik eleştiriler için bkz. Marynowski, s. 29-33.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1