Türkiye Barolar Birliği Dergisi 168.Sayı

166 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi cisi veya yazılım geliştiricisidir.78Raporda ASDE’nin kimliği konusunda esneklik sağlanması gerektiği, bu sebeple ASDE, bir araç üreticisi, yazılım geliştiricisi ya da ikisi arasında bir ortaklık olabileceği tavsiye ediliyor. ASDE, İngiltere kara yollarında kendi kendine giden araçlardan sorumlu olacaktır. Karşılaştığı problemleri kullanımındaki düzenleyiciye (the in-use regulator)79bildirilecektir.80Kullanımdaki düzenleyicinin amacı, hatalardan ders alınmasını sağlamak ve gelecek için iyileştirmeler yapmaktır. Bu bağlamda kullanımdaki düzenleyici, yol kurallarının ihlali halinde ASDE’ye, resmi ve gayri resmi uyarılar, para cezaları, zararın telafi edilmesi ya da kurallara itaat emirleri, yetkinin askıya alınması veya geri alınması ve onarıcı bir konferansa katılım tavsiyesi gibi bir takım yaptırım uygulama yetkisine sahip olacaktır.81 Sorumlu kullanıcı olmaması olarak çevrilen “no-user-in charge”(NUIC), bütün yolculukta hiçbir insan dâhili olmadan aracın kullanılması ve araçta bulunan kişinin yalnızca yolcu olabileceği bir ihtimali ifade eder.82 Raporda NUIC özelliğine sahip bir araç yolda veya halka açık başka bir yerde devreye girdiğinde, aracın yeterli donanıma sahip lisanslı bir NUIC tarafından denetlenmesi önerilmektedir.83 Yine NUIC özelliği devrede iken, operatörün araç üzerinde “gözetim” yetkisine sahip olması gerektiğine işaret edilmektedir.84Raporda ASDE’ye uygulanan yaptırımlara benzer şekilde NUIC operatörlerine yönelik yaptırımların uygulanması gerektiği yönünde tavsiye verildiği görülmektedir.85Rapora baktığımızda yetkili bakanlık tarafından otonom sürüşün güvenliğinin ölçülebileceği bir güvenlik standardı yayınlaması gerektiği tavsiye ediliyor. Aslında otomatikleştirilmiş bir aracın ne kadar güvenli olması gerektiğini belirlerken, artık herhangi bir riskin halk tarafından kabul edilebilir olması gerektiğini ve genel anlamda, otomatikleştirilmiş sürüşün insan kullanımına göre daha az ölüm ve yaralanmaya neden olduğu belirtilmektedir. 78 Thereport, s. 20. 79 The in-use regulator, raporda tavsiye edilen yeni bir rol olup, söz konusu bu sistem, AV’ler İngiltere kara yollarına yerleştirildikten sonra kullanım sırasında güvenliği sağlamak için yasal görevlere ve yetkilere sahip olacaktır. Bkz. Thereport, s. XXI. 80 Thereport, s. 20. 81 Thereport, s.102. 82 Thereport, s. 36. 83 Thereport, s. 21. 84 Thereport, s. 21. 85 Thereport, s.186.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1