Türkiye Barolar Birliği Dergisi 168.Sayı

168 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi rında otonom araçların kullanılmasına izin veren değişiklikleri kabul etmiştir. Alman mevzuatındaki değişikliklere ilişkin Yasa 7 Aralık 2016 tarihinde kabul edilmiştir. Almanya Karayolu Trafik Yasası’nda (StVG) değişiklik yapılmasına ilişkin sekizinci yasa maddesi 16 Haziran 2017 tarihinde kabul edilerek yürürlüğe girdi. Bu yasayla sürücünün bazı hallerde araç sürüş kontrolünü devralabilecek şekilde seviye-3 ve seviye-4 sürüş özelliklerine sahip araçların karayollarına çıkabileceği hususu kabul edildi.89 Otonom araç sürücüsünün yasal sorumluluğuna yer veren yasada, araçlar;1) yüksek düzeyde otomatikleştirilmiş sürüş işlevine sahip yüksek düzeyde otomatikleştirilmiş araçlar; 2) tam otomatik sürüş işlevine sahip kendi kendine giden tam otonom arabalar şeklinde iki kategoriye ayrılır.90Birinci kategorideki araçlarla yapılan kazalara ilişkin cezai sorumluluk konuları, trafik güvenliğine karşı işlenen suçlara ilişkin cezai sorumluluk konuları ile örtüşmektedir.91Zira Alman doktrindeki hâkim görüşe göre, seviye 1-3 konumunda olan bir aracın karıştığı bir kaza durumunda, mağdurun ciddi şekilde yaralanması veya ölmesi halinde sürücü cezai olarak sorumlu tutulacaktır.924-6 seviyeli kontrol sistemlerine sahip araçlar, tam otomatik sürüş işlevine sahip olan sürücüsüz araç kategorisine girmektedir. Bu tür araçların karıştığı kazalarda cezai sorumluluğun özneleri, seviye 1-3 konumunda olan bir araçla meydana gelen kazalardaki cezai sorumluluğun öznelerinden farklıdır.93Ancak şunu belirtmekte fayda var; seviye-4’te olan bir araç, sistem tarafından aracın sürüşü devralınmakta ve seyir halinde riskli bazı durumlarda da sistem tarafından araç sürüş devrinin sürücünün devralması talep edilmektedir. Sürücünün araç kontrolünü devraldığı bu durumlarda, sürücü olası bir kaza neticesinde birinin yaralanmasından veya ölümünden cezai olarak sorumlu olacaktır. Alman ceza hukukuna göre, 89 Cüneyt Pekmez, “Alman Karayolları Trafik Kanunu’nda 20 Haziran 2017’de Yapılan Değişiklikler Çerçevesinde Türk/İsveç Hukuku’nda Araçların Otonomlaştırılmasının İşletenin Sorumluluğuna Etkisi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Mecmuası, 2019, C. 77, S. 1, s. 162. 90 Viktor Shestak/Artuk Shiryaev, “Criminal Liability for Accidents Involving SelfDriving Cars: The German Experience”, Ural State Law University, 22 May 2022, s. 2-3<https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3613638> Erişim: 10.04.2023. 91 Shestak/Shiryaev, s. 3. 92 Shestak/Shiryaev, s. 4. 93 Shestak/Shiryaev, s. 5.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1