180 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi ların önleme amacı olduğunu kavrayacak şekilde insana yakın bir bilince sahip olacak olan yapay zekâya, klasik ceza hukuku yaptırımlarının yanı sıra yeniden programlanma, kamuya yararlı faaliyetlerde kullanma ve mağduriyetin giderilmesi amacıyla yapay zekânın malvarlığının bir kısmının mağdura verilmesi şeklinde yapay zekâya özgü bir takım yaptırımların uygulanması gerekeceği belirtilmektedir.136 Yapay zekânın insandan farklı olması nedeniyle ona özgü bir takım yaptırımların uygulanması gerektiği görüşüne katılmaktayız. Ancak yapay zekâya malvarlığının bir kısmını mağdura vermesi gibi bir yaptırım uygulanması için doğrudan yapay zekânın kullanımında olan ve bu şekilde ona özgü bir malvarlığının olması gerekir. Yapay zekâ ürünü olan otonom araçlarda araç kontrolü kimin üzerinde olduğu sorumluluğun belirlenmesi açısından önem arz eder. Otonom araçlar açısından karar verme üzerinde kimin kontrol sahibi olacağı hâlâ belirsizdir ancak bunun cezai sorumluluğun düzenlenmesi üzerinde bir etkisi olacaktır. Örneğin, havacılık sektöründe Boeing ve Airbus, uçağı kimin kontrol edeceği konusunda ayrışmaktadır. Boeing insanlara daha fazla sorumluluk verirken, Airbus otomatik pilota daha fazla güvenmektedir. Bu da makinelerin ve insanların sorumluluğu paylaşabileceği bir durum yaratabilecektir.137 Alman ceza hukukunda sürücüsüz araçların kullanıcısı kazalardan sorumlu olabileceği belirtilmektedir.138 Ancak yukarıda belirttiğimiz gibi bu sorumluluğun iki istinası bulunmaktadır. İlki sürücüsüz aracın yapay zekâ sistemi seyir halinde iken karşılaştığı iki hukuka aykırı eylemden birini seçmek zorunda kalması neticesinden meydana gelen kazadan sorumlu olmamasıdır. İkincisi ise otonom araç üreticisinin ihmali durumundan kaynaklı bir kaza meydana gelmesi durumudur. Bir sürücü, etik ikilemi içinde iken öfke, merhamet, acı, korku gibi duygularla hareket etmektedir. Ancak bu duygular algoritma ile işlem yapan yapay zekâda bulunmamaktadır. Bu anlamda yapay zekâya sahip otonom araçların ceza sorumluluğunun olduğunu 136 Bacaksız/Sümer, s.185 137 Patrick S. Günsberg, “Automated Vehicles – is a Dilution of Human Responsibility the Answer?”, New Journal of European Criminal Law, 2022, Vol.13(4), s. 448-449<Automatedvehicles – is a dilution of humanresponsibilitytheanswer? - Patrick S. Günsberg, 2022 (sagepub.com)> Erişim:09.04.2023 138 Shestak/Shiryaev, s. 6.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1