188 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi bilir ise, sürücünün gerekli dikkat ve özeni göstermediği anlaşılmaktadır. İşte bu durumda sürücü sorumlu olmaktadır. Almanya’da seviye 4-6 kontrol sistemlerine sahip araçlar sürücüsüz olarak sınıflandırılır ve sürücü yalnızca yasayla özel olarak belirlenmiş kazalar için cezai olarak sorumlu tutulmakta ve diğer tüm durumlarda, kusurlu bir kontrol sistemine sahip bir aracın çalışmasına izin veren üreticinin cezai sorumluluğu doğmaktadı.175 Alman hukukuna göre yine, üretici karayolu trafiğindeki katılımcılardan herhangi birine öncelik vermeden, görev çatışmasını göz önünde bulundurarak hareket edecek bir yapay zekâ yaratırsa sorumluluğu doğmayacaktır. Ancak taksir durumunda, olumsuz sonuçların ve mevcut güvenlik standartlarının ihlalinin öngörülebilir olması halinde, üretici cezai olarak sorumlu olacaktır.176Bu anlamda otomobil üreticileri, araçların güvenliği için gerekli tüm önlemleri almalı ve güvenliğin artırılması için teknolojik olarak geliştirmelidirler. Otonom araçlarda, sürücünün sürüş ortamını her zaman izlemesi ve aracın otomatik işlevleri devreye girerken herhangi bir anda aracın kontrolünü yeniden ele almaya hazır olması gerektiği durumlarda araç kontrolü nihai olarak sürücüde kalmaktadır. Seviye-4’e kadar ki bu hallerde dikkatsizliği ve tedbirsizliği nedeniyle meydana gelen kaza nedeniyle sorumluluk doğal olarak öncelikle sürücüye yüklenilir177İsviçre’de sürücü koltuğunda oturan insan, otonom aracın trafik kurallarının ihlali için risk oluşturan bir güvenlik kusuruna sahip olduğunu farkında olursa ve bu kusurdan dolayı kaza meydana gelirse taksirli suçtan sorumlu tutulması gerektiği belirtilmektedir.178 Çünkü trafik yönetmeliğinde yol kullanıcılarına yönelik temel kurallar, sürücü koltuğundaki insanı da kapsamaktadır. Bu kurallara göre, bir yol kullanıcısının trafik kazalarından kaçınmak için koşulların gerektirdiği özen düzeyine uyması gerekir. 175 Shestak/Shiryaev, s. 10. Yazımızda otonom araç seviyelerine ilişkin seviye 0, 1, 2, 3, 4 ve 5 şeklinde toplam 6 seviyeden oluşan bir sınıflandırma yapıldığını ifade ettik. Yazar burada seviye 4’ten kast etmek istediği seviye, seviye-3 olmakta ve seviye 6’dan da kast etmek istediği seviye-5 olmaktadır. Yazarın yazıdaki metnine sadık kalmak için metinde geçen sayıları (seviye 4-6) olduğu gibi aktardık. Kafa karışıklığa sebebiyet vermemek için bu açıklamayı yapmak zorunda kaldık. 176 Shestak/Shiryaev, s. 10. 177 Loh, s. 4. 178 Günsberg, s. 447.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1