190 AB’nin AİHK’ya Katılımının AB Divanı’nın CETA’ya İlişkin Görüşü Işığında Değerlendirilmesi iradenin gerçek şekli olan kast durumunda, fail hem hareketi hem de hareketin doğuracağı neticeyi öngörüp ve neticeyi gerçekleştirmeyi isterse doğrudan kast söz konusu olur. Fail hareketi ister, ancak sadece neticeyi öngörürse olası kast veya dolaylı kast ortaya çıkar.185 Taksirli suçlar ile kasten işlenen suçlar arasında hareket, nedensellik ve hukuka aykırılık açısından bir farklılık bulunmamaktadır. Ancak kasten işlenen suçlarda toplum düzenin sağlanması için konulan kurallar bilerek ve istenerek ihlal edilmekte, yani irade hem hareket hem de neticeye yönelik olmakta iken; taksirli suçlarda ise aldırmazlık, özensizlik ve umursamazlık nedeniyle bu kurallar ihlal ediliyor, yani irade sadece harekete yönelik olup, olumsuz netice dikkatsiz ve tedbirsiz davranış nedeniyle ya öngörülmemiş ya da öngörülmüş, ancak istenmemesine rağmen gerçekleşmiş oluyor.186 Yapay zekâlı otonom araçlar harekette başlarken ve sonrasında seyir halinde iken çevrelerinde bulunan yayaları, yayaların o an etkileşimde olduğu kişileri, bulunduğu yerleri, girdikleri binaları, konumları, araçların bilgileri ve diğer nesneleri kamera ile takip ederek bu görüntüleri aracın kara kutusuna kaydeder. Bu kayıtların yapılması özel hayatın gizliliği ve kişisel verilerin kaydedilmesi gibi suçlamaların doğmasına neden olabilir. Bu anlamda yapılacak kayıtların suç teşkil etmemesi için, kayıtların konuluş amacına hizmet etmek gayesiyle sınırlı ve kısa süre içinde geri dönüşüm sağlanmayacak şekilde kendiliğinden silinmesi ve bu şekilde otonom araçların kayıt sisteminin programlanması gerekir. Bu şekilde yapılmaması halinde araç üreticisi, yazılımcısı ve bu aracın bu özelliğini bilerek aracı satın alan kullanıcısı ve sürücüsü de cezai anlamda sorumluluğu doğacaktır. Otonom aracın yazılımcısı veya kullanıcısı tarafından, kişilerin hayat, sağlık veya malvarlığı açısından tehlikeli olabilecek şekilde hız limiti aşılması, yanlış zamanda şerit değiştirme, makas atma, usulsüz spin ve drift187 yapma şeklinde aracın programlanması durumunda 185 Soyaslan, s. 432. 186 Artuk/Gökçen/Yenidünya, s. 355. 187 Otomobil veya motor sporları arasında bir sürüş tekniği olarak bilinen drift, araca sürat verdikten sonra virajdan dönmesi esnasında aracın arka kısmının kontrollü bir şekilde faklı yönlere kaymasını sağlamaktır. Spin ise kontrollü ya da kontrolsüz olarak aracın arka kısmının faklı yönlere savurmaktır. Bu durumda araç sürücüsü aracın yönünü kontrol edemez ve araç dönmeye devam eder. Spin genellikle ani direksiyon hareketleri veya frenlemeler sonrasında meydana gelir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1