191 TBB Dergisi 2023 (168) Faruk ÖZALP yazılımcı veya kullanıcı trafik güvenliğini tehlikeye atma suçundan sorumlu olacaktır.188Otonom aracın birisine kasten zarar vermesi, ancak araç siteminin başkasına kasten zarar verecek şekilde programlanmasına bağlıdır. Şayet programcı, makinenin kimi öldürmesi gerektiğini özellikle programlarsa, kasten adam öldürme suçundan cezai olarak sorumlu olacaktır. Bu durum, yazılım donanımının önceden kurulumundan haberdar olan diğer ilgili taraflar için de geçerlidir.189 Yapay zekâ araçların yaratmış olduğu riskleri öngören kullanıcı veya programcı bu suça konu riski bilerek önlemez ise kasten neden olduğu ihmali suçtan sorumluluğu doğacaktır.190 Örneğin otonom araç oto pilottayken bir yayayı algılayamadığından dolayı ona çarpmak üzere olduğunu fark eden sürücü, frene basma imkânı olduğu halde yayanın kendi hasmı olduğu için frene basmaz ise ve yayaya çarpma neticesinde ölürse sürücü ihmal suretiyle kasten öldürme suçundan sorumlu olabilecektir.191 Seviye-4’te kadar otonom araçlarda araç içinde sürücünün bulunması zorunludur. Çünkü seviye-4’te ise araç sistemi araç üzerinde hâkimiyete sahip ise de sistem tamamen sürücüden kopmuş değildir. Ancak seviye-5’teki tam otonomlu araçta, aracın sevk ve idaresi araç sistemi tarafından devralınmakta, aracın hâkimiyeti sistemde bulunmakta, araçta bulunanlar ise yolcu olarak kabul edilmektedir. Seviye-3 veya seviye-4’teki bir araç seyir halinde iken olumsuz bazı nedenlerden dolayı sistem tarafından araç müdahale uyarısı verilmesine rağmen sürücü, bilerek bu uyarıyı dikkate almayarak aracın sevk ve idaresinin devralmaması sonucu meydana gelen neticeden sorumlu olacaktır. Bu bağlamda aracın kontrolüne devralmayan sürücü, kaza neticesinde aracın hızı, yol ve hava durumu ve benzeri faktörler göz önüne alındığında araçtaki kişilerin öleceğini ya da yaralanacağını biliyorsa yani bu neBirçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de zorunlu haller dışında drift ve spin yapmak yasaklanmıştır. Zira Karayolları Trafik Yasası’nın 67/a hükmüne göre; “Herhangi bir zorunluluk olmaksızın, karayollarında dönüş kuralları dışında bilerek ve isteyerek aracın el freninin çekilmesi suretiyle veya başka yöntemlerle aracın ani olarak yönünün değiştirilmesi veya kendi etrafında döndürülmesi yasaktır.” belirtilmekle birlikte aynı maddede yaptırımlara yer verilmiştir. 188 Kangal, s. 95. 189 Shestak/Shiryaev, s. 6. 190 Hallevy, s. 184. 191 Kangal, s. 96.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1