Türkiye Barolar Birliği Dergisi 168.Sayı

209 TBB Dergisi 2023 (168) Hilal YILDIZ layan başvuru mekanizmaları ifade edilmektedir. Bu haliyle ilk derece mahkemesinde verilmiş hatalı bir kararın üst derece mahkemeleri tarafından düzeltilmesi imkânı ortaya çıkar. Böylece yargılama ve adalet sistemine duyulan güven sağlanıp, adil görünüm pekiştirilebilir.35 Ancak istinaf ve temyiz yoluna başvurularda hiçbir sınırlama öngörülmemiş değildir. İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun (İYUK) 45. maddesine göre konusu 5000 TL’yi geçmeyen vergi davaları, tam yargı ve idari işlemlere karşı açılan iptal davaları kesin olup bunlara karşı istinaf yoluna başvurulamayacaktır. Temyiz yolunun düzenlendiği 46. madde de benzer şekilde konusu 100.000 TL’yi aşmayan vergi davaları, tam yargı davaları ve idari işlemler hakkındaki davalar bakımından temyiz yolu kapalıdır. Temyiz yoluna ilişkin düzenlemede dikkat çeken husus belirtilen istisnai durum dışında tahdidi olarak sayılan davaların genel olarak konu bakımından belirlenmesidir.36 İptal davaları bakımından konusu belli bir miktar olan idari işlem, doğrudan davanın konusunun para olmasıyla ilgili olmayıp, idari işlemin beş unsurundan biri olan konunun parayla ilişkili olmasıdır. Bu durumda bir idari işlemin konusunun para olduğunun söylenebilmesi için açıkça yazılı olması gerekir. Aksi halde idari işlemin konusunun para ile ölçülebilmesi veya değerlendirilebilmesi konunun para olduğu anlamına gelmemektedir.37 Kanunda öngörülen parasal sınırlar her yıl için değişmez olarak uygulanmamaktadır. Nitekim İYUK ek madde 1’e göre her yıl belirlenen değerleme oranına göre parasal sınırlar artırılmaktadır. Buna göre istinaf yolu için öngörülen sınır 2018’de 5000 TL, 2019’da 6000 TL, 2020 ve 2021 yıllarında 7000 TL, 2022’de 9000 TL olarak uygulanmıştır. Temyiz yolu için öngörülen sınır ise 2018’de 117.000 TL, 2019’da 144.000 35 Ali D. Ulusoy, Yeni Türk İdare Hukuku, 3. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2020, s. 815. Benzer şekilde dereceli yargılama sistemi ile ilk derece mahkeme kararlarının, bu mahkeme hakimlerine nazaran daha tecrübeli olduğu kabul edilen hakimlerce incelenmesi olanağı da ortaya çıkmaktadır. Gürsel Kaplan, İdari Yargılama Hukuku, 4. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa, 2019, s. 492. 36 Yasin Söyler/Muhammet Yılmaz, “Temyiz Kanun Yolunda Uygulanan Parasal Sınırın Her Yıl Artırılmasının Görülmekte Olan İdari Davalara Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2021, C. 29, S. 3, s. 2138. 37 Turgut Candan, Açıklamalı İdari Yargılama Usulü Kanunu, 9. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2022, s. 1338- 1339.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1