307 TBB Dergisi 2023 (168) Yakup Yaşar MİRZAOĞLU alan mahkemeler aynı yasal düzenlemelere tabidir. Buna rağmen yargı kollarının kendine has niteliği gereği davadan feragate ilişkin Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda yer alan aynı yasal düzenlemelerin farklı şekilde yorumlanarak uygulanmasında, hukuki belirlilik ve güvenlik ilkesi bakımından bir hukuka aykırılık olmadığı ifade edilebilir. Ancak bu durumun, vekalet ücretine ilişkin Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin adli ve idari yargı kollarında yer alan mahkemeler tarafından farklı yorumlanmasında da geçerli olduğunun ifade edilebilmesi için hiçbir haklı gerekçe söz konusu değildir. Üstelik yargı kollarının görev alanı gibi hem adli hem de idari yargı kolunu ilgilendiren bir konu ile alakalı verilen görevsizlik kararı neticesinde hükmedilen vekalet ücretinin, aynı yasal düzenlemelerin farklı yargı kolları tarafından farklı şekilde yorumlanarak uygulanmasının hukuki belirlilik ve güvenlik ilkesinin ihlal edilmesi sonucunu doğurmadığına ilişkin yukarıda yapmış olduğumuz açıklamalar kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir. Bundan dolayı hiçbir haklı gerekçesi olmayan bu durumun, davacılar bakımından hukuki belirlilik ve güvenlik ilkesinin ihlal edilmesi anlamına geldiği kanaatindeyiz. Yapmış olduğumuz bu açıklamalar çerçevesinde, son olarak bir hususun daha belirtilmesinde fayda vardır: Mahkemeye erişim hakkı, bireylere şikâyetlerini yargı organları önüne taşıyabilme imkânı tanıdığı için adil yargılanma hakkının önemli bir unsuru olarak kabul edilmektedir. Bu noktada yargı organına şikâyette bulunan kişinin şikayetini özel hukuk kişisine veya idareye karşı yöneltmiş olmasının bir önemi yoktur. Ancak idareye yöneltilen şikâyetlerin yargı organları önüne taşınabilmesi, mahkemeye erişim hakkının, dolayısıyla adil yargılanma hakkının ötesinde hukuk devleti ilkesinin hayata geçirilebilmesi bakımından da son derece önemlidir. Zira kamu gücü ile donatılmış olan idarenin eylem ve işlemlerinin yargısal denetimden geçebiliyor olması, hukuk devleti ilkesinin en önemli unsurlarından birisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu noktada idarenin yargısal denetiminin hukuk devleti ilkesi bakımından özel bir önemi olduğu ifade edilebilir. Diğer önemli bir konu da davasını yanlış yargı kolunda açan kişiler aleyhine vekâlet ücretine hükmedilmesinin hukukiliğinin, 1982 Anayasası’nın 40’ıncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Devlet, işlemlerinde, ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1