453 TBB Dergisi 2023 (168) A. Füsun ARSAVA doğan uyuşmazlıklarda bu anlaşmalarda öngörülenler dışında başka çözüm yolları aranmamasına ilişkin düzenleme de AB’nin AİHK’ya katılımından etkilenmeyecektir. B. AB Anlaşması’nın 6. madde, 2. fıkrasına İlişkin 2 Nolu Deklarasyon Bu deklarasyonda AB üyesi devlet başkanları ve hükümet başkanları Birliğin özelliklerinin korunması kaydıyla AB’nin AİHK’ya katılımı konusunda mutabık olduklarını, Birliğin AİHK’ya katılımı ile ABAD ve AİHM arasındaki mevcut diyaloğun güçleneceğini umduklarını ifade etmişlerdir. C. AB’nin AİHK’ya Katılım Müzakeresi Lizbon Anlaşması’nın yürürlüğe girmesinin hemen arkasından Konsey Başkanlığının teklifi üzerine Avrupa Konseyi AB Komisyonu’ndan AB’nin AİHK’ya katılımı için bir öneri hazırlaması talebi yapmıştır.50 04.06.2010’da Avrupa Konseyi AB Komisyonu’na katılım anlaşmasına ilişkin müzakere yetkisi vermiştir.51 Müzakere taktiği icabı AB Komisyonu’na verilen müzakere yetkisinin içeriği açıklanmamıştır. Bununla beraber Avusturya ulusal meclisinin ve hükümetinin bilgilendirilmesi ışığında müzakere yetkisinin önemli unsurları hakkında bilgi sahibi olunmuştur.52 Bunlar müzakereye esas olan prensipler olarak Birlik Hukuku’nun muhtar yorumu, AB organlarının ve Avrupa Konsey organlarının eşitliği, AB’nin tüm üye devletler tarafından onaylanan AİHK’ya ek (mevcut ve ileride yapılacak) protokollere katılma olanağına sahip olması; AB’nin Avrupa Konseyi organlarında (Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nde, Parlamenter Asemblesi’nde, AİHM’de) temsil edilmesi, Konvansiyon ihlâli iddiasının Birlik Hukuku tasarruflarına istinat etmesi durumlarında AB’ye Konvansiyon üyesi devletlere uygulanan prosedürün uygulanması ve AB’nin bu prosedüre iştirak etmesi, bunun ötesinde sekunder hukukun temel haklara uygunluk denetimi bağlamında ABAD’a şimdiye 50 Dok. 17024/09, s.11, 02.12.2009 51 Dok. 10817/10/EXT 2, s.2, 27.09.2010 52 bknz.: http://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXIV/III/III_00050/ imfname_1533386.pdf (erişim tarihi 10.12.2022)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1