74 1876 Kanun-ı Esasî’de Yapılan 1914 Tarihli İkinci Değişiklik: Amacı, Meclis Görüşmeleri ve Fesih Yetkisi Bakımından Sonuçları Abstract: According to the 1876 Kanun-ı Esasî (The Ottoman Constitution), the legislature called General Assembly (Meclis-i Umumi) was composed of two chambers: The Senate (Heyet-i Âyan) and the Chamber of Deputies (Heyet-i Mebusan). Chamber of Deputies was the first Ottoman Assembly that was formed by elections. The Amendment dated 1909 following the entry into force of the 1876 Kanun-ı Esasî is important in terms of the full establishment of the constitutional monarchy. Afterwards, 6 more constitutional amendments were made. In this study, the amendment dated 1914 made after the 1909 amendment to the Kanun-ı Esasî is analyzed. With this amendment, articles 7, 35 and 43 of the Kanun-ı Esasî were amended and article 73 was repealed. When these articles are examined, it is seen that these are mainly the regulations regarding the dissolution of the Assembly by the Sultan. In this sense, it has caused quite a controversial change process. Even in this process, the government resigned and the Parliament was dissolved. While explaining this amendment made in the Kanun-ı Esasî, firstly, general information about the annulment will be given and the process of bringing the proposal made by the government to the Parliament will be discussed. Including the debates in the Parliament will be a guide to explain the scope of the amended articles. Finally, the effect of this change on the Sultan’s power of dissolution will be evaluated. Keywords: Kanun-ı Esasî (The Ottoman Constitution), Constitutional Amendment, the Ottoman Parliament, Dissolution of Parliament GIRIŞ Osmanlı Devleti’nde meşruti monarşiye geçiş, 1876 tarihli Kanun-ı Esasî’nin yürürlüğe girmesiyle başlamıştır. Bu bakımdan, (sınırlı bir temsil içerse de) halk tarafından seçilen Heyet-i Mebusan’ın1 oluşturulmasıyla birlikte halk, kendi seçtiği temsilcileri aracılığıyla kanun yapım sürecine katılmıştır. Bir başka ifadeyle, halkın da kendilerinin yönetileceği kuralların yapımına temsilcileri aracılığıyla katılması egemenlik yetkisinin kullanımında halkın da söz sahibi olması yönünden önemli bir aşamadır. Ancak Anayasa’da Padişahın yasamaya ve yürütmeye ilişkin yetkileri incelendiğinde, oldukça güçlü ve merkezi bir konuma sa1 İki meclislilik esasına göre oluşturulan Osmanlı Parlamentosu, Meclis-i Umumî adıyla, Heyet-i Âyan ve Heyet-i Mebusan olmak üzere iki meclisten oluşmaktaydı. Kanun-ı Esasî’ye göre, Heyet-i Âyan, Heyet-i Mebusan üye sayısının üçte birini geçmeyecek şekilde ve 40 yaşını doldurmuş üyelerden oluşmaktadır. Bu üyeler doğrudan Padişah tarafından atanmaktadır Heyet-i Âyan’a üye seçilecek kişilerin güven kazanmış, devlet hizmetinde başarı göstermiş olmaları da Anayasa’da belirtilen kriterler arasında yer almaktadır. Ayrıca görev süreleri ömür boyu olmaktadır (Ay. m. 60, 61 ve 62). Bu konuda bkz. Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku, 2. Baskı, Ekin Yayınları, Bursa 2018, s. 49.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1